Ny dansbar låt fra Margaret Berger

Ny dansbar låt fra Margaret Berger

Margaret Berger fortsetter på miniprosjektet «Songs my friends might wanna dance to» med singelen «Libra Girl». Prosjektet kommer i kjølvannet av hennes deltagelse i MGP tidligere i år med låta ‘Oblivion’. Første smakebit fra det dansbare prosjektet var “Karma is a…” som kom i april i år, og nå byr hun på minst like fengende «Libra Girl».

Ideen til låta har Margaret hatt siden hun snublet over en definisjon på hvordan en typisk ‘Libra Girl’ oppfører seg i kjærlighetslivet. Låten har hun skrevet sammen med Hilde Skaar og Anders Kjær.

- Siden jeg selv er vekt og har mange vekter i familien, så synes jeg det var en noe gøy og komisk beskrivelse som jeg fikk lyst til å skrive en låt om. Jeg må vel innrømme at jeg kanskje har vært litt skjødesløs med noen hjerter opp igjennom, og jeg kjente meg igjen. Om man tror på sånt: Vekter forelsker seg fort, går all in i forholdet, gir deg akkurat det du vil ha, tilpasser seg og prøver å skape balansen, men mister ofte seg selv på veien da. Mister piffen og interessen fort, og snur blikket en annen vei. Vi er veldig glad i oppmerksomhet.

Ideen har vært med Margaret lenge, men det var først da hun traff Hilde Skaar at det føltes riktig å skrive den.

- Hun er utrolig god på å skrive fra det feminine perspektiv og lager komplekse interessante melodilinjer som kan fortelle historier godt. Jeg følte meg så privilegert som fikk skrive denne låta med henne og Anders Kjær. Og litt synd på Anders fordi Hilde og meg satt i 4 timer i strekk og drakk for mange kopper kaffe og skravla høl i huet på hverandre. Girlcrush! Låta var egentlig skrevet på de 4 timene.

«Libra Girl» er ute overalt fredag 31. mai, du kan lytte her!

Margaret Berger har oppnådd mye etter at hun gikk på «Idol»-scenen i 2004. Med det kritikerroste debutalbumet Chameleon ble hun nominert til Spellemannpris. Låta «Lifetime Guarantee» fra samme album ble en publikumsfavoritt, og den tilhørende musikkvideoen vant en Spellemann og var i tung rotasjon på MTV Fresh. I 2006 flyttet hun sitt musikalske uttrykk nærmere elektropop med albumet «Pretty Scary Silver Fairy».

I 2013 vant Berger den norske MGP finalen og kom på en imponerende fjerdeplass i Eurovision med låta “I Feed You My Love”. I senere tid har hun utforsket musikk på egen dialekt, noe som har resultert i fire singler. Margaret har også vært å se blant annet i «Hver gang vi møtes» i 2016 og «Maskorama» i 2021.

I 2024, elleve år etter Eurovision-eventyret, returnerte hun til MGP med låta «Oblivion» som endte på en 7 plass i den norske finalen. Hun har en høy stjerne i Eurovision-kretser internasjonalt selv om hun ikke endte opp med å representere Norge i årets finale, opptrådte på et Eurovision pre party i Madrid senest nå i mars.

Med harde og kule beats, sin stemmeprakt og varme personlighet har Berger også fått en spesiell plass i hjertene til LHBTQ+-miljøet og er hyppig representert på Pride-arrangementer både i Norden og i Storbritannia.