NENEH CHERRY – BLANK PROJECT

NENEH CHERRY – BLANK PROJECT

Coverfoto: Kim Hiorthøy

Nyheten om at Neneh Cherry slipper sitt første soloalbum på 16 år – et samarbeid med RocketNumberNine, produsert av Four Tet, med gjesteopptreden fra Robyn – spredte seg raskt blant musikkhjerter verden over for få uker siden. Nå deler Neneh flere detaljer om den kommende utgivelsen.

Albumet som inneholder 10 spor ble innspilt og mikset i løpet av fem dager, og har fått navnet Blank Project. I Norden vil albumet slippes via Smalltown Supersound og Warner Music Norway den 22.februar 2014. Albumet følger opp The Cherry Thing, et samarbeid mellom frijazzkollektivet The Thing, som inneholdt nye versjoner av låtene til blant annet The Stooges, MF Doom, Ornette Coleman – blant andre.

Hennes energi, karisma og tilstedeværelse har ikke endret seg siden hennes fortid i Rip Rig + Panic, men musikalsk er Blank Project et stykke unna Nenehs tidligere verk. Det man merker seg ved første lytt er albumets knapphet; trommer og noen få synther er det eneste som akkompagnerer Neneh’s poetiske, lett pratende, noen ganger skrikende, sjelfylte og rå vokal. Det minimialistiske lydbildet gir også rom for sporadisk dundrende og støyende instrumentering. Med elementer av beat poetry, avansert elektronika og nydelige melodier på toppen, er dette et album som gjør en svært enkel idé til noe stort og originalt. På tross av den personlige tragedien Neneh jobbet seg gjennom da hun skrev dette materialet, er albumet langt fra introvert.

Som mange vet er historien om Neneh’s tidlige artistår eventyrlig. Hennes oppvekst ble jevnt fordelt mellom en loftsleilighet i New York og sør i Sverige med mor og stefar, den legendariske jazz-musikeren Don Cherry. Hun ble løftet opp på Miles Davis’ fang som barn, Allen Ginsberg var ofte innom på middag – og da hun ble eldre stakk hun gjerne innom Arthur Russell, Talking Heads og The Modern Lovers – som alle bodde i samme leilighetskompleks i New York. Som tenåring flyttet hun hjemmefra og til London, hvor hun brukte de neste tyve årene i sentrum av de britiske subkulturenes utvikling. Da England ble åstedet for post-punkens artistiske og politiske motstandsbevegelse, var hun med på å danne den anarkistiske, multietniske og ikke minst multisjangrede gruppen Rip, Rig + Panic. Hun var også en av de første som presenterte hip hop-kultur for et britisk publikum, med ”Buffalo Stance” og albumet Raw Like Sushi. Selvom deler av hennes karriere har nådd bredt ut musikalsk, har Neneh hele veien representert en motkultur.

Gjennom post-punkens tilslutning til multietniske band og opposisjon mot staten, til UK rap’ens protest mot popens konvensjoner, trip-hop’ens tilknytning til de politiske elementene i rave-kulturen og, gjennom albumet Man som ble sluppet i 1996, hvor Neneh introduserte det Senegalesiske språk til et mainstream-publikum for første gang via låten ”7 Seconds” med Youssou N’Dour, og nå – med Blank Project, fortsetter Neneh å gjøre seg bemerket på tidspunkter i musikkhistorien hvor det er muligheter for å endre, undergrave og utfordre oppfatningen av populærkultur. Selvom denne utgivelsen er breial, kompromissløs og insisterende rent musikalsk, er det denne gangen hverken musikken eller samfunnet som utfordres  – det er Neneh selv.

Hør tittelsporet, ”Blank Project” her:

Blank Project

Tracklisting:

01. Across The Water

02. Blank Project
03. Naked
04. Spit Three Times
05. Weightless
06. Cynical
07. 422
08. Out Of The Black (featuring Robyn)
09. Dossier
10. Everything

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Roadrunner Records og mange flere.