Neil Young & Crazy Horse. Foto: Joey Martinez

NEIL YOUNG ANNONSERER NYTT ALBUM MED CRAZY HORSE

NEIL YOUNG MED CRAZY HORSE ANNONSERER NYTT STUDIOALBUM: WORLD RECORD

FØRSTE SPOR "LOVE EARTH" ER TILGJENGELIG NÅ - HØR HER / SE HER

10 nye låter produsert av Rick Rubin og Neil Young slippes på Reprise Records 18. november 2022.

I dag slipper NEIL YOUNG og Crazy Horse nyheten om sitt nye album World Record, spilt inn på Shangri-La i Malibu og produsert av Rick Rubin og Neil Young. Det første sporet fra albumet «Love Earth» er tilgjengelig nå.

Denne inspirerte samlingen på 10 sanger er en forsiktig optimistisk meditasjon over fortiden, nåtiden og fremtiden til vår felles planet og hva det vil si å leve på den. Albumet er tilgjengelig for forhåndsbestilling i dag og kommer til de fleste strømmetjenester 18. november via Reprise Records.

World Record inneholder et vell av visdom, og den typen gripende observasjoner man bare kan samle over et begivenhetsrikt liv. Den ikonoklastiske låtskriveren mimrer med takknemlighet om gavene jorden har gitt ham og setter sikte på en usikker fremtid med håp om at vi kan rette opp dette store, blå og grønne skipet. Han gjør det på en vital og urokkelig måte.

Albumet inneholder både folk: «This Old Planet (Changing Days),» «Love Earth», rock: «Break The Chain», «The World (Is In Trouble Now)», og en monumental, klassisk Crazy Horse-gitarodyssé der han hyller forholdet sitt til biler samtidig som han hevder nødvendigheten av en fossilfri fremtid: "Chevrolet". World Record er en sammenhengende visjon som sprer positiv energi uten å vike fra vår nåværende situasjon. Som Young selv sa i en melding på Times-Contrarian under innspillingen av World Record: “Real magic lasts and we think we have it.”

Albumet ble spilt inn live for å understreke Crazy Horses langvarige ånd av spontant samarbeid og elektrifiserende fremføring, og ble mikset analogt på Shangri-La med Rick Rubins ved roret. Kvaliteten på lytteopplevelsen plasserer fansen direkte på studiogulvet mens Young og det legendariske bandet gjør det de kan best.

For å optimalisere lydkvaliteten vil vinylformatet til World Record bli gitt ut som et tresidig dobbeltalbum med etsning på side fire. Det vil også komme en begrenset versjon av albumet trykket på klar vinyl – den første i Youngs verk – tilgjengelig via Youngs nettbutikk, The Greedy Hand Store og uavhengige forhandlere. World Record vil også bli gitt ut på dobbelt CD (som speiler sporsekvensen til den doble LP-en).

World Record track listing:

1. Love Earth

2. Overhead

3. I Walk With You (earth ringtone)

4. This Old Planet (changing days)

5. The World (is in trouble now)

6. Break The Chain

7. The Long Day Before

8. Walkin’ On The Road (to the future)

9. The Wonder Won’t Wait

10. Chevrolet