Morten Abel med første smakebit fra nytt album

Morten Abel med første smakebit fra nytt album

Hederspris-vinneren fra helgens Spellemann slipper første soloalbum på norsk 2. mars – første smakebit ute nå.

I helgen kom den første smakebiten fra Morten Abels kommende album. Låten, som hadde premiere under lørdagens Spellemann-sending, heter «Annabelle», og albumet som slippes mandag 2. mars har fått navnet «I fullt alvor». Dette er Abels første soloalbum på over åtte år, og hans aller første på norsk.

Ideen om et soloalbum på norsk har modnet over lang tid, men det var først etter en telefon til Odd Nordstoga at arbeidet med prosjektet virkelig skjøt fart. Odd takket på strak arm ja til å være produsent, og det ble raskt arrangert hyttetur til et ensomt sted på Hardangervidda, for at de to skulle få anledning til å bli skikkelig kjent med hverandre. Etter noen lange spaserturer i ulendt terreng, og flere små glass rødvin, hadde de to blitt såpass gode venner at arbeidet med albumet kunne starte.

Abel selv sier følgende om prosessen og samarbeidet:

- Jeg har hatt en veldig god opplevelse med komponering og innspilling av dette albumet. Det føltes lett og uanstrengt. Låtene kom av seg selv, og jeg var så heldig å få jobbe med Odd Nordstoga, som viste seg å være en glimrende produsent.

- Idéen med dette albumet var at alt skulle være nytt for meg; uttrykk, språk, produsent, musikere, studio osv. Jeg ville også gjøre det live i studio, med låter som ikke trenger en voldsom produksjon. At albumet er på norsk er et resultat av mitt ønske om å bryte ut av der jeg har vært. Jeg ønsket ikke å fortsette med noe, men å begynne på noe.

Albumet, som altså har fått tittelen «I fullt alvor», ble spilt inn i Propeller Studio i Oslo i løpet av noen hektiske uker i juni. Kremen av norske musikere ble hanket inn, og resultatet er et album som slippes mandag 2. mars.

Fra 25. februar til 28. februar gjør Abel fire konserter i Stavanger Konserthus, og albumet vil være tilgjengelig under disse konsertene, nesten én uke før det kommer i butikkhyllene. Fredag 20. mars besøker han også Operaen i Oslo for å gjøre to konserter.

WiMP: http://smarturl.it/annabellewimp
Spotify: http://smarturl.it/annabellespotify
iTunes: http://smarturl.it/annabelleitunes

Nytt pressebilde tilgjengelig her (foto: Lasse Fløde).

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.