(c) Per Heimly

Morten Abel maler sitt liv på nytt album

«Bare prøv deg sjelefred», slippes 17. september, forhåndslagre det her og få tilgang til en eksklusiv digital mini-konsert med fire låter.

På det nye albumet til Morten Abel, møter vi en nasjonal popkonge i storslag. En vanskelig periode ble den kreative gnisten som skulle til for å ferdigstille «Bare prøv deg sjelefred», ni låter om levd liv, gjennomsyret av en vedvarende musikalsk nysgjerrighet som er få artister forunt.

Forhåndsbesill fra platekompaniet her.

«Bare prøv deg sjelefred» er det siste albumet av en triologi hvor jeg har tatt utgangspunkt i mitt eget hverdagsliv. Om opp og ned-turer, anger og svik, og kjærlighet og glede. Om dette livet som er så lett, men som vi gjør så vanskelig», forteller Abel.

De to foregående albumene i trilogien er «I fullt alvor» og «Evig din» som ble sluppet i henholdsvis 2015 og 2017.

Tre singler fra albumet er allerede ute:

Foreldrehyllesten «Gammel mann», om å se seg tilbake, og tenke på de som var før deg.

Gladmelankolske «Sol og høy himmel» om å etablere seg i en ny by, med nye venner og nytt miljø, og den tristvakre «Så kom regn», om alle dem som velger å avslutte sitt eget liv.

«Dette albumet er lyset i tunnelen for meg. Jeg har prøvd å få det til å bli et positivt album, selv om melankolien henger over. Jeg trenger den for å finne gleden med musikk», fortsetter han.

«Som på de to foregående albumene, har vi invitert inn dyktige musikere som har det lille ekstra. Vi har prøvd å fange øyeblikket og skape magi i studio, spille låtene til vi lander på en versjon som har det som de andre versjonene ikke har.

Vi startet med fjorten låter, og mikset elleve av dem, og ni ble med på albumet. Jeg vil bare ha med det aller beste, de låtene som har det i seg, at de kan forandre noe i menneskers liv. Jeg vil at musikken skal få fram de store følelsene», utdyper Abel.

Dette er noe man lett kan høre i de ni låtene.

«Bare prøv deg, sjelefred» ...her skal du motstand finne. Tittelsporet på albumet handler om hva man må ofre for å finne den absolutte indre stillheten.

Flere tekster er skrevet om far som må jobbe så mye, at han ikke får tid til å være med gutten sin. Men i låta «Bare du og meg, sa du» er problemstillingen motsatt, med en sønnen har det så travelt at de to får lite tid sammen.

«Landet Ya Ya" tar for seg fremmedfrykt og «La komme denne dagen» er en salme om takknemmelighet. Om å tacka livet, om du vil.

«Stille ballade» er en vakker beskrivelse om brudd og tapt kjærlighet, og «Et døgn i New York» er en levende beskrivelse av nettopp 24 timer i metropolen.

«Bare prøv deg sjelefred», er spilt inn i Elektrolüd Studio med Thomas Gallatin på trommer, Nikolai Grasaasen på gitar, Håkon Øyen på tangenter og Thomas Engebretsen på bass. Børge Fjordheim har vært tekniker og produsent, sammen med Gallatin og Abel selv.

Neste år fyller Abel utrolig nok 60 år, men heldigvis for oss lar sjelefreden tydeligvis vente på seg, for maken til positiv utnyttelse av en indre rastløshet, skal man lete lenge etter.

Om Morten Abel:

Med en rekke udødelige hits, en fargerik scenepersonlighet og en lang og interessant musikalsk karrierevei, kan Morten Abel best beskrives som en levende legende i norsk musikkliv.

Få artister her til lands har en like suksessrik og allsidig karriere som Morten Abel. Med hits som "Be My Lover", “Lydia”, “Tulipz”, “Hard To Stay Awake”, “Frøken Vilikke” trenger han knapt noen nærmere introduksjon.

Veien fra Bodø til Stavanger, fra Mods og The September When til Peltz og to tiår som definerende soloartist er lang og brokete. Men fellesnevneren for Abels musikalske eskapader er den vanvittige låtteften, som har gjort så å si alt han har rørt ved til både kritikerroste utgivelser og kommersiell suksess.

Live har Abel alltid vært et fyrverkeri, og er en evig festivalfavoritt, enten under eget navn, med sitt superkarismatiske band i ryggen, eller med legendariske The September When, som gjennomførte en bejublet gjenforeningsturné i 2019.

Abel har tilbrakt en mannsalder i rampelyset, og er og blir en av få ekte popstjerner vi har her til lands. Dette bekreftes av både salgstall, priser og mannens øvrige meritt-liste. Og heldigvis fortsetter Abel stadig både å overraske og imponere.

I 2015 slapp Abel albumet «I fullt alvor», sitt første med norske tekster, og fulgte opp med «Evig din» i 2018, begge til strålende anmeldelser. I september slipper han «Bare prøv deg sjelefred», som er det siste albumet i denne trilogien