Henning Kvitnes slipper "Ut å vekke sola" - 20 sommersanger 25.juni (foto: Dag E Thorenfeldt)

Henning Kvitnes setter sommerstemningen med "Ut å vekke sola" - 20 sommersanger

Henning er mannen som skriver sommersanger om vinteren i pur lengsel etter de få månedene man kan kaste av seg kofta og vinterens lenker og mørke.

Gjennom 25 år, som denne samlingen spenner over, har det blitt en del, og det ville vært plass til en del flere. Naturen, kysten og landskapet har alltid vært en kompass-stjerne i det Henning skriver, og med beina godt planta på jorda eller dørken.

Noen sanger er glemt, noen gjemt og noen ennå ikke skrevet.

Alikevel utgjør den en imponerende samling med både slagere og ukjente perler – hvor bildene fra Hvaler-Skjærgården og den Svenska Västkusten blafrer som Super8-film i horisonten når man lytter. Tidløst og nært.

I dag er han trygt plassert ved vannkanten Syd i Iddefjorden – med Sverige i Väst – ved Norskekystens første vik. Det blir startpunktet for en del konserter med Gutta i Bandet i sommer – hvis Kommunelegene vil. Noen turneliste er det for tidlig å slå bombastisk fast, men det meste av landet får besøk, og de er i gang !

”Ut å vekke sola” – 20 sommersanger er satt sammen av Henning selv og slippes som digitalt album fredag 25.juni.

Låtliste:

1. Ut å vekke sola
  2. Na-na-na..i himmelen inn
  3. Et kyss til
  4. I Hjertet mitt
  5. Jenta i Ânglagård
  6. Blå resept
  7. Vente litt på sjelen
  8. Sør i Østfold
  9. Øst for alle elver
  10. Når morgenfugler flyr
  11. Det har du