”DAVID GILMOUR IN CONCERT” - NÅ TILGJENGELIG SOM APP En helt ny app fra David Gilmour og EMI

Slippes 19 november  £5.99 / $8.99 / €6.99

Den bestselgende “David Gilmour In Concert”, opprinnelig utgitt på DVD, slippes nå som en App for iPhone, iPad og iPod Touch, og vil om kort tid være tilgjengelig med en Android versjon. For første gang noensinne er en hel konsert, opprinnelig utgitt på DVD, tilgjengelig som en app – inkludert ekstramateriale – i en form som gjør den tilgjengelig fra mobile enheter.

I 2001 spilte Pink Floyd’s sanger og gitarist David Gilmour solokonserter som en del av Robert Wyatt’s Meltdown Festival i Londons Royal Festival Hall og han  returnerte til samme scene året etter. De anerkjente konsertene inneholdt fremførelser hvor David Gilmoure spilte enkelte spor med bare vokal og gitar, og andre med en akustiske gruppe bestående av dobbel bass, gitar, cello, trommer, et stort kor og selveste Michael Kamen på piano. I 2001 gjestet Robert Wyatt på ”Comfortably Numb”, mens Bob Geldof og Pink Floyd’s Richard Wright bidro på konsertene i 2002 .

Nå, i 2012, har EMI, David Gilmour og The Pavement gjort pioneerarbeid med den nye teknologien og er klare for å presentere alt innholdet fra DVDen som en smartphone og tablet app. Andy Evans fra kommunikasjonsbyrået The Pavement forklarer: “We worked closely with David and his team on the multi-format ‘Live In Gdansk’ project and followed that up with the DVD menu design and authoring of the ‘Why Pink Floyd?’ campaign, so it was a pleasure to be able to rejoin forces and take the lead on such a quality programme.”

Siden 2002 har “David Gilmour In Concert” vært en suksessfull utgivelse verden som presenterer Pink Floyd-vokalisten og gitaristen i en intim kontekst fra Royal Festival Hall i London. Filmen er regissert av den prisvinnende David Mallet.

Konsertens sanger er: Shine On You Crazy Diamond (Parts 1-5), Terrapin, Fat Old Sun, Coming Back To Life, High Hopes, Je Crois Entendre Encore, Smile, Wish You Were Here, Comfortably Numb (featuring Robert Wyatt), Dimming Of The Day, Shine On You Crazy Diamond (Parts 6-8), A Great Day For Freedom, Hushabye Mountain, Breakthrough (featuring Richard Wright) and Comfortably Numb (featuring Bob Geldof). Ekstramateriale inneholder ‘Spare Digits’ (closeups av David Gilmour’s gitardeler), ‘Home Movie’ (opptak fra øvinger), High Hopes Choral, I Put A Spell On You (med Jools Holland og Mica Paris), Don’t and Sonnet 18.

2001-konserten (spor 1-13) ble skutt i HD, mens spor 14-16 ble skutt i standard oppløsning. Appene fungerer akkurat som den opprinnelige DVDen – full av rikt video og audio-materiale med interaktive bevegelser, menynavigering og ekstra bonusmateriale. Kvaliteten av HD-materialet kan nytes med ekstra behag fra de nyeste tablets – hvor mange tillatter avspilling i HD-kvalitet.

Det er åpenbart at den nye prosessen kan åpne mange dører for andre klassiske musikkopptredener for å tilgjengeliggjøre de som apper slik at de kan nytes fra mobile enheter – uten restriksjonene fra den stasjonære DVD-spilleren.

www.davidgilmour.com/david_gilmour_app.htm

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl