Coldplay (c) Tim Saccenti

Coldplay er ute med to nye låter før albumet

Coldplay har i dag sluppet to nye låter, "Daddy" og "Champion Of the World", fra deres kommende album, Everyday Life, som slippes fredag 22. november.

"Daddy" er akkompagnert av en storslått animert video, laget av Aardman Animations. Filmen, som er regissert av Åsa Lucander, byr på en atmosfærisk reise gjennom en jentes fragmenterte minne om sin far. Den bruker live action-dukkespill, digitalt malte sett og 2D-animasjon for å lage et bildeteppe av forskjellige stiler.

Lucander sa følgende om samarbeidet:

«Jeg visste når jeg fikk muligheten til å pitche dette prosjektet at det kom til å bli meget spesielt. Noen få minutter inn i lyttingen til "Daddy", kjente jeg at låten ga meg historier, og visuelle bilder begynte å danse foran meg. Og når dette skjer så vet du at du er i ferd med å ta del i noe veldig spesielt. Jeg blir ofte dradd mot emosjonelle historier, og dette var utvilsomt en jeg ville fortelle.»

På den andre låten, "Champion Of The World", har Coldplay fått med seg forfatterne bak Owl John’s Los Angeles Be Kind, inkludert Scott Hutchinson fra Frightened Rabbit.

«Scott hadde en låt som het Los Angeles Be Kind, som jeg elsket. Første gang jeg hørte låten trodde jeg at den skulle gå en vei; men så gikk den en helt annen vei. "Champion Of The World" en låt som kom fra det å velge den andre veien, og derfor er Scott satt opp som en av låtskriverne. I dag er hans bursdag. Så gratulerer med dagen Scott, og takk for den vakre musikken din, hvor enn du er» uttalte Chris Martin.

På fredag er det endelig tid for albumslipp fra Coldplay, og for å markere det skal Coldplay ha to eksklusive live-framføringer fra Jordan. Coldplay – Everyday Life – Live in Jordan vil finne sted i Amman i Jordan, og det vil speile de to halvdelene av det 52 minutter lange dobbeltalbumet: Sunrise og Sunset. Sunrise-konserten vil starte klokka 05:00 norsk tid. Sunset-konserten vil starte klokka 15:00 norsk tid. Begge konsertene kan strømmes her