Avtale med musikk av The Beatles for norsk storfilm

Produksjonsselskapet Storm Rosenberg har signert en avtale om bruk av musikken til
The
Beatles i filmatiseringen av boka Beatles, basert på bestselgeren av Lars Saabye Christensen.

Lars Saabye Christensen har fått flere av sine bøker gjort om til uforglemmelige filmer og tv-serier, som Ti Kniver i Hjertet, Herman og nå nylig suksessen fra NRK, Halvbroren. Nå skal Beatles, det mest sentrale verket av Saabye Christensens, endelig bli film. Dette er nå mulig etter at produksjonsselskapet Storm Rosenberg har signert en avtale om bruk av originalinnspillinger av musikken til The Beatles. Filmen har vært planlagt i flere år. Etter en lang prosess med å sikre musikkrettighetene kan den nå realiseres.

– Vi er stolte og beæret over å få lov til å bruke originalmusikken til The Beatles i filmatiseringen av Lars Saabye Christensens fantastiske roman. Hadde vi ikke fått tilgang til å bruke musikken, kunne vi ikke laget denne filmen. Dette er en helt avgjørende avtale for oss, sier Jørgen Storm Rosenberg, produsenten bak filmatiseringen av Beatles.

Avtalen innebærer at flere av originalinnspillingene til The Beatles kan benyttes i sin helhet i filmen.

-Vi är mycket glada och stolta över att ha medverkat till att denna bok blir verklighet på film, sier Anette Hökengren, Director of Film & TV på Sony/ATV Music Publishing.

- Det er ingen tvil om at denne filmen vil bli en gigantisk sukses i Norge og de andre nordiske landene. Filmen vil føre til en massiv økning i salget av Beatles' album og låter, både fysisk og digitalt.
Erling Johannessen, Head of EMI Catalouge Marketing Norge

- Det är spännande att vara en del av detta projekt. Vi är glada att vi kan bidra med originalinspelningar från Beatles. Att veta vad dom inblandande i produktionen har producerat i det förflutna och hur mycket påverkan boken har haft på flera generationer gör oss övertygade om att detta kommer att bli en bra film, säger Eva Hällefors, Synch & Licensing Manager på EMI Music Norden.

– For Norsk Filminstitutt har det vært en forutsetning at produsenten skulle få rettighetene til å bruke musikken. At Storm Rosenberg har klart å sikre seg rettigheter til bruk av originalinnspillinger er stort. Vi er sikre på at dette vil bli en stor suksess i 2014, sier Ivar Køhn, Avdelingsdirektør i utviklings og produksjonsavdelingen, ved Norsk Filminstitutt.

Fornøyd Saabye Christensen

Romanen Beatles topper listen over norske oppveksthistorier og omhandler fire tenåringsgutter som vokser opp i Oslo på 1960-tallet. Deres vennskap er speilet gjennom siste nytt om bandet The Beatles.
Bandets framgang og utfordringer fungerer som en metafor for de fire vennenes samhold.

– Det var hvordan The Beatles bandt oss sammen og gjorde oss større, jeg ville skrive om i min roman.

At denne historien nå kan fortelles på en riktig og sann måte, med bruk av originale The Beatlesinnspillinger,

gjør at jeg er trygg på at dette vil bli en virkelig god film, sier Lars Saabye Christensen.

Den omfangsrike romanen, som kom ut i 1984, er blant de største litterære salgssuksessene i moderne norsk forlagshistorie. Den ble Lars Saabye Christensens definitive gjennombrudd som forfatter. Boken er solgt til 16 land og har fått strålende kritikker også i utlandet.

Jakter på Kim, Seb, Ola og Gunnar

Det har til nå vært prøvet over 1500 håpefulle gutter til rollene for Kim, Seb, Ola og Gunnar. Produksjonsselskapet er godt fornøyd med nivået, men er fortsatt på jakt etter talentfulle skuespillere. En åpen audition vil bli holdt i Oslo lørdag 23. Mars kl 11 - 14 på Øvingshotellet, Trondheimsveien 2, bygg H.

– Vi håper på godt oppmøte og ser frem til å møte flere begeistrede fans av denne universale romanen, sier castingansvarlig Celine Engebredtsen fra Stella Casting.

Filmen går i opptak i juni og har en planlagt premiere den 14. februar neste år. Premieren komme samtidig med trettiårsjubileet for utgivelsen av romanen. Filmen har et budsjett på 50 millioner kroner.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Jørgen Storm Rosenberg Johan Husvik
Produsent Music Supervisor
T: 901 53 651 T: 482 94 657
jorgen@stormrosenberg.no johan@stormrosenberg.no

For mer info og bilder, se www.stormrosenberg.com Klikk på PRESS øverst til høyre.

Username: beatlespress

Password: Beatles123

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl