Arif slipper albumet "HighEnd / Asfalt" 13. april

Arif slipper albumet "HighEnd / Asfalt" 13. april

Arif forteller om flere sider av saken på sitt nye album som slippes 13.april.

Arif Salum (27) tok i 2013 farvel med sitt alter ego Phil T Rich, med minialbumet Aldri & Alltid, som med sine syv spor var betraktelig mer alvorlig enn radiohit'en "Gal" fra hans første EP Kom Så Tok Færdiih. Aldri & Alltid markerte et ønske om å jobbe videre som seg selv - Arif.

Han inviterer oss på sin første fullengder HighEnd / Asfalt inn i et kontrastfylt univers gjennom låter hvor det såre akkompagneres av det vakre, og det brutalt ærlige møter det latterlig enkle. Første singel "Kanke Gi Opp" med Magnus Eliassen ble sluppet i januar, og representerer definitivt den lyse siden av asfalten. For allerede på første spor forstår vi at dette er mer enn underholdning.

Fra leken pop om å date to jenter samtidig, til tekster om egen barndom. Om kjærlighet. Hans vei gjennom musikkbransjen fra da Tungtvann åpnet dørene for norsk rap, og "da Madcon lagde Beggin/da Karpe Diem kom og redda verden" til i dag. Om håp og om løgn. Stygt og vakkert. Høyt og lavt. Dyrt og billig. Godt og vondt.

- Jeg er Afrikaner i Norge. Jeg er nordmann på Zanzibar. Jeg kan slite økonomisk i et rikt land eller være rik i et fattig land. HighEnd / Asfalt er min historie om opplevelsene, stedene og menneskene som har formet meg. Mennesker som har inspirert meg og påvirket min oppvekst, smak, levemåte, tankegang, mål og karrierevalg. Noen av disse er ikke lenger med oss, men har fortsatt en sentral rolle i livet mitt. Noen historier er også fra mennesker uten stemmer. De har ikke en platform for å bli hørt, så jeg vil være deres talerør, forklarer Arif.

Han synger og ler, rapper og forteller, messer, roper, tuller, klager, sukker og nynner. Å omtale Arif kun som rapper eller musikken kun som rap er ikke lenger dekkende, dog han fremdeles tilhører Spellemann-kategori "Urban".

Her får vi både tunge beats som mykes opp av et sofistikert elektronisk bakteppe, lettere discolåter, mørk elektronika og enkle basslinjer. Det mangeårige samarbeidet med produsent Axxe/Aksel Carlson utgjør fremdeles den stødige grunnmuren på plata, men Filip Kollsete (Tailors, Loveless) Thomas Eriksen (Lars Vaular, Truls, Nico & Vinz) og Magnus Eliassen (Sirkus Eliassen) har også bidratt som produsenter denne gangen.

På vokal er det langt fler involverte enn tidligere, både Jae R, Unge Ferrari, Magdi (Karpe Diem), Magnus Eliassen, Kai Gundelach, Varren Wade og Aon Naqvi dukker opp i større og mindre roller.

- Vi har ikke forsøk å lage et spesielt sound. Vi har ikke jaget en trend eller fulgt en oppskrift. Vi har forsøkt å lage så mange sterke og forskjellige låter vi kunne, som også kunne passe sammen på et prosjekt. Det finnes tabeller, trender, tall og triks - men la oss være ærlig, musikk er bare følelser, sier Arif selv.

TRACKLIST:

1. Intro
2. Sulten
3. Kanke Gi Opp (med Magnus Eliassen)
4. FakkerMedMeg
5. Johan Schraffenbergs Vei
6. Jae E sin Kunstner Pause (Interlude)
7. 7 (med Unge Ferrari)
8. 8Ball (med Aon & Hooks)
9. Venus
10. 1344 Freestyle
11. Flammer
12.Villsvin (med Magdi)
13. To Netter
14. Mandem

HighEnd/Asfalt etablerer Arif som poet og artist, historieforteller og melodimaker. Albumet slippes 13.april digitalt og på vinyl.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.