Albumslipp fra SKAAR

Albumslipp fra SKAAR

SKAAR følger opp singlene «Get Him Away From Me» og «Something Like This» med første delen av sitt debutalbum - «Mad Woman, Pt. 1» - som slippes i dag. Del to av albumet ventes høsten 2023.

Singlene var en forsmak på SKAARs mest ærlige og hardtslående prosjekt hittil, og resten av «Mad Woman» sementerer en allerede tydelig tematikk. SKAAR forteller at hun har ønsket å belyse noe som både er vanskelig og personlig, og at albumet består av låter som henger sammen og forteller en historie. Resultatet er mest sannsynlig noe av det sterkeste du vil høre i år.

Jeg trengte å skrive om en hendelse for å prosessere den, sier SKAAR, eller Hilde Skaar, som hun egentlig heter. Hun forteller at det har tatt henne tid å tørre å være helt ærlig i låtene sine - og med seg selv. – Jeg stolte ikke på kroppen min og hvordan jeg opplevde ting, men ved at jeg har skrevet om det og gir ut musikken, står jeg opp for - og stoler på meg selv.

«Get Him Away From Me» var ikke bare den første singelen fra albumet, men også den første låta hvor hun beskriver en situasjon i klartekst. Tematikken tas med videre inn i part one av ‘Mad Woman’ prosjektet, og albumtittelen er langt fra tilfeldig; «Either I say nothing or I’m a mad woman», synger SKAAR på tittelsporet, og samtidig som hun er direkte som aldri før, tar hun også tilbake et begrep som har blitt brukt til å gaslighte kvinner opp gjennom historien.

– «Mad Woman» er en så beskrivende setning for historien til kvinner, og det jeg selv følte på, sier SKAAR, som ønsker å ta ordet tilbake og snu det til noe positivt. Albumet er delt i to deler og inneholder totalt 14 låter. SKAAR forteller at det føltes både viktig og riktig for dette prosjektet å dele det opp - ettersom hun var redd enkeltlåtene skulle drukne i et album med mange spor.

Jeg føler at alle låtene er viktige, og det gir mening å gi dem ut på en måte hvor de kan få skinne alene.

Da SKAAR skrev første halvdelen av albumet var hun inspirert av mørk elektronika, og det er liten tvil om at lydbildene passer tematikken. Hun hadde behov for et tøffere uttrykk enn hun har hatt tidligere, og SKAAR mener det mørke i låtene passer scenepersonligheten hennes.

Jeg elsker å spille «Five Times» og «Wicked Rhythm» live, og det tok jeg med meg inn i låtskrivingen. Mørkt sinn og mørke låter, ler hun, før hun legger til at hun endelig har latt seg selv være litt sint.

«Mad Woman, Pt. 1» inneholder syv låter og er produsert av Eivind Helgerød (Emilie Nicolas, Astrid S, Cezinando). SKAAR forteller at alt klaffet da de begynte å jobbe sammen, og beskriver en prosess hvor de har hatt mulighet til å nerde i studio på en helt annen måte enn hun har gjort tidligere, og at det både har vært gøy og intenst. SKAAR spiller blant annet alle instrumentene på «What Are You Scared Of» selv, og forteller at det føles som en av mange små seiere, etter en periode hvor hun har tvilt mye på seg selv.

Jeg er stolt over musikken, men aller mest stolt over at jeg har orket å lage dette. Jeg håper folk kan finne noe trøst i låtene og samtidig være dritings og danse til dem, ler hun.

SKAAR står foran et travelt år, og i forbindelse med albumslippet har hun vært aktuell med sin første norgesturné, hvor hun blant annet spiller sin første headlinerkonsert på Rockefeller25. mars - før hun reiser videre på en omfattende turné med Tori Amos i UK og Europa. Hun spiller dessuten på en rekke bransjefestivaler som The Great Escape i England og Spot i Danmark, før festivalsommeren og festivaler som Øya og Vinjerock står for tur.

«Mad Woman, Pt. 1» slippes via Warner Music Norway 24. mars 2023. «Mad Woman» i sin helhet ventes høsten 2023.