Årgangsalbum fra Ole Paus

Årgangsalbum fra Ole Paus

I dag er albumet «Sanger fra gutterommet» med Ole Paus endelig ute. Endelig skriver vi. Ikke fordi så mange har talt ned dager og timer mens de har ventet. Men endelig, fordi det er hele 44 år siden de 29 sporene ble spilt inn på gutterommet til kompisen Ketil Bjørnstad på Frogner i Oslo.

Albumet er således ikke bare en samling låter, men en liten tidsreise tilbake til 1972 hvor to venner drakk kaffe og vin, røkte sigaretter, diskuterte livet og verden, skrev dikt og tekster. Og spilte inn 28 låter, og kuttet «Småprat på gutterommet», på en Tandberg lydopptaker.

Hele 16 av låtene har aldri tidligere vært utgitt, så albumet gir et unikt blikk inn i livet til Ole Paus, helt i startfasen av sin innholdsrike karriere som prisvinnende visesanger, musiker, forfatter, skuespiller, satiriker, salmetolker, samfunnsrefser, trubadur og folkekjær nasjonalskald.

Torsdag 1. september møter Ketil Bjørnstad bademester Anne Grosvold i Bokbadet på Rockefeller. Der vil han snakke om både boken «Syttitallet» og om musikken han komponerte dette tiåret. Med seg som hedersgjest har han Ole Paus, og det åpner for refleksjoner rundt både vennskapet og musikken som ble laget, blant annet på gutterommet i Frognerveien.

Albumet «Sanger fra gutterommet» er tilgjengelig i fysisk og digital versjon, og du finner det her.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.