a-ha når en milliard visninger med "Take On Me"

a-ha når en milliard visninger med "Take On Me"

Den ikoniske videoen for a-has #1 hit "Take On Me" har nådd en milliard visninger på YouTube. Med det blir bandet en del av den lille klubben av artister som har oppnådd den sjeldne milepælen inkludert "November Rain" av Guns N' Roses, "Smells Like Teen Spirit" av Nirvana, og "Bohemian Rhapsody" av Queen. "Take On Me" er den nest mest sette videoen fra 80-tallet på YouTube, og nr 5 på listen over de mest strømmede låtene fra det 20. århundret med #1 plasseringer i 36 ulike land.

Rhino feirer det nyeste medlemmet av milliard-visning-klubben med et sjeldent tilbud til a-ha fans tilgjengelig eksklusivt fra Rhino Store som inkluderer:

• VHS film av "Take On Me"
  • Eksklusiv plakat signert av alle bandmedlemmene
  • T-skjorte designet av de opprinnelige animatørene bak musikkvideoen Michael Patterson og Candace Reckinger
  • Tre eksklusive kopier fra "Take On Me" skissert av Michael Patterson og Candace Reckinger

Den offisielle musikkvideoen, opprinnelig utgitt i 1985, ble nylig restaurert og oppgradert til 4K oppløsning for å forbedre den visuelle kvaliteten. Regissør Steve Barron klarte å fange publikum over hele verden med sin banebrytende blanding av blyantskisser og spillefilm. Denne illustrasjonsteknikken – kjent som rotoscoping – krevde at spillefilm opptak ble håndtegnet bilde for bilde. For å gjennomføre videoen brukte kunstnerne Michael Patterson og Candace Reckinger denne teknikken over totalt 16 uker på tusenvis av bilder.

"Jeg husker jeg så videoen etter veldig lang tid,"forteller Magne Furuholmen. "Først så vi den kun med spillefilm opptakene, deretter tok det ytterligere 3-6 måneder med tegning for hånd... det er mer enn 10,000 tegninger for de animerte delene. Når man så alt satt sammen, wow! Det var bedre enn man forventet, det var utrolig! Artisteriet til animatøren, kombinert med den tydelige narrative idéen med et kjærlighetsforhold på tvers av dimensjoner."

Se dokumentaren om prosessen med å lage låta og videoen her

Erling Midtstue

Catalog and Label Manager +47 94 88 85 58