Vys kunder blir stadig mer fornøyde

Vys kunder blir stadig mer fornøyde

I dag offentliggjøres Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse blant alle landets togoperatører. Samlet score for togtilbudet i Norge er 80 poeng, og Vy har som eneste operatør økt sin score, og det i en periode med mye arbeid på jernbanen.

– Jeg er stolt av disse resultatene. Vi har svært høy tilfredshet med våre ansatte, og Vy har økt sin score mest av alle togoperatørene. Selv om vi vet at slike resultater svinger litt fra kvartal til kvartal, viser den at arbeidet vårt med å gi kundene gode opplevelser med oss, gir resultater, sier konserndirektør for Vy tog, Erik Røhne.

Resultatene for alle Vys togavtaler øker. Samlet score for Gjøvikbanen har økt fra 80 til 83 poeng, for Vy Vest (Bergens- og Vossebanen) fra 79 til 80 poeng og Vy Øst (togene på Østlandet) fra 78 til 79 poeng. Vy scorer bra på nesten alle punkter, men har fortsatt en utfordring med informasjon når ting ikke går som planlagt.

Må bli bedre når ting skjer

Alle operatørene har rom for forbedring når det gjelder informasjon når ting ikke går som det skal (som vi kaller avvik). Men denne gangen er det gledelig å se at Vy Øst går mest fram blant alle operatørene på dette området, og har nå den høyeste scoren når det gjelder informasjon ved avvik.

Dette stemmer også med resultatene i vår egen undersøkelse i forbindelse med sommerens arbeid på jernbanen.

– Informasjon ved avvik er en svært krevende oppgave som krever stor innsats fra mange parter. Det er motiverende å se at vårt utrettelige arbeid med dette virker, sier Røhne.

Vy samarbeidet godt med andre for å sikre både rask og riktig og koordinert informasjon i alle kanaler. Informasjon på skjermer og høyttaler i togene til både kunder og togpersonell må stemme, reiseplanlegger i Vy-appen og på nett og informasjon på stasjonene må være oppdatert, og teknikken må spille på lag.

Fakta om undersøkelsen

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal

Jernbanedirektoratet benytter en indeks for å måle kundenes tilfredshet, der under 60 poeng er svært misfornøyd, 60-70 poeng er ganske misfornøyd, 71-75 poeng er verken eller, 76-80 poeng er ganske fornøyd og over 80 poeng er svært fornøyd.

Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge

Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene i juli og august, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema som de får tilsendt på e-post. 8023 personer svarte på undersøkelsen.