Vy kåret til en av årets klimavinnere

Vy kåret til en av årets klimavinnere

Vy er blant de ti som fikk toppscore på indeksen. PwCs klimaindeks er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om hvordan Norges 100 største selskaper jobber med klima. Resultatet ble offentliggjort under Arendalsuka og Vy fikk en ettertraktet topplassering. Dermed kan vi titulere oss som en av årets klimavinnere.

– Vi er stolte over å få en så god plassering, og synes samtidig at det er fortjent. For i tillegg til å ha en virksomhet som per definisjon er klimavennlig, jobber vi i hele Vy målrettet med både tiltak og rapportering på dette området, sier Fredric.

Dette måles

Informasjonen er hentet fra selskapenes egen rapportering og analysert og vurdert av PwCs team. Klimaindeksen presenterer PwCs vurdering av kvaliteten på informasjon om klimagassutslipp.

Klimaindeksen vurderer selskapene på bakgrunn av historiske data knyttet til selskapenes utslipp av CO2 og andre klimagasser, mål om klimagassutslipp fremover i tid, hvilke kilder til klimagassutslipp som er med i selskapenes mål og beregninger, og hvilke utslippskutt selskapene kan vise til de siste tre årene.

Krever mye å oppnå status som klimavinner

Selskapene i Klimaindeksens øverste kategori kjennetegnes ved at deres klimarapportering i 2022 viser at de kutter karbonintensitet og / eller absolutte utslipp i takt med krav og forventninger fra Parisavtalen. I tillegg har de en åpen og god rapportering av sine klimagassutslipp minst tre år bakover i tid, tydelig spesifisering av hvilke kilder til utslipp som er med i beregningene, og inkluderer selskapenes vesentlige kilder til indirekte Scope 3-utslipp.

Fredric Wendell Madsen berømmer det interne arbeidet som er gjort i Vy. Samtidig kan ikke gode resultater innenfor klima oppnås uten kundene.

– Vi vil takke alle kundene våre som hver dag tenker på miljøet når de velger å reise kollektivt eller frakte gods på skinner, avslutter Fredric Madsen.