Vy 2021: Pandemien har gitt få passasjerer og betydelig økonomisk tap

Vy 2021: Pandemien har gitt få passasjerer og betydelig økonomisk tap

Resultatet etter skatt for 2021 ble -1026 millioner kroner. Tilsvarende resultat i 2020 og 2019 var henholdsvis -858 og 564 millioner kroner.

– Uten økonomisk kompensasjon fra myndighetene, ville resultatene vært mye svakere. Vi håper nå at fortsatt økonomisk støtte fra myndighetene, i kombinasjon med egne kostnadsreduserende tiltak og stadig flere reisende, gjør at vi fortsatt kan opprettholde og videreutvikle tilbudet til kundene, fortsetter Bakstad.

Bakstad vil også takke alle ansatte som har gjort det mulig å holde trafikken i gang gjennom nok et krevende år.

– Håper folk velger kollektivt fremfor bilkø

Totalt antall reiser med togene våre i Norge og Sverige var 35,8 millioner i 2021. Det er på omtrent samme nivå som i 2020, men 54 prosent lavere en normalåret 2019. Antall reiser med bussene våre i Norge og Sverige var 39 prosent lavere enn i 2019. Reiseaktiviteten økte i sommermånedene og på høsten, etter avvikling av de strengeste smitteverntiltakene. Men etter ny smittebølge og nye smitteverntiltak, sank reiseaktiviteten igjen.

Driftsresultatet for persontog ble -860 millioner kroner (-305), mens driftsresultat for buss ble -4 millioner kroner (-331).

Det har vært et krevende år for togvirksomheten, der vi i all hovedsak har kjørt med det vanlige rutetilbudet vårt med få passasjerer. Videre ble totalpunktligheten for persontogvirksomheten i Norge 87,8 prosent.

– Dessverre har kundene for ofte opplevd innstillinger og forsinkelser gjennom høsten. Vi er avhengig en god toginfrastruktur for å levere det tilbudet som kundene forventer av oss. Det gjøres store investeringer for å forbedre toginfrastrukturen, men samtidig øker også vedlikeholdsetterslepet, sier Bakstad.

– I buss har vi tilpasset ekspress- og flybussvirksomheten i takt med reiseaktiviteten. Det har vært krevende, men det har også redusert tapene kraftig, sier Bakstad.

Hun vil også berømme samarbeidet med de fylkeskommunale kollektivselskapene og Jernbanedirektoratet i et utfordrende år.

– Før pandemien økte andelen som reiste kollektivt fra år til år. Det har stor betydning for miljø og samfunn, og nå håper vi folk velger tog og buss fremfor bilkø når de skal tilbake på jobb og fritidsreiser, fortsetter hun.

Antall reiser for rutebuss i Norge og Sverige har blitt betydelig redusert som følge av pandemien, men rutetilbudet i offentlige kollektivinnkjøp har i stor grad blitt opprettholdt av oppdragsgiverne gjennom 2021. Vy Buss har gjennom året startet opp flere nye oppdrag etter at anbud er vunnet, blant annet tre kontrakter i Trøndelag og en kontrakt i Jönköping.

Mer gods på bane

CargoNet har økt omsetningen gjennom pandemien, og antall transporterte containerenheter økte med 8,7 prosent i 2021 sammenlignet med året før. Driftsresultatet endte på 71 millioner kroner (-20).

Hovedårsaken til resultatforbedringen er økt etterspørsel, økt tilbud og effekter av interne forbedringstiltak. Resultatet for foregående år var negativt påvirket av effekten av ny bransjestandard for beregning av pensjonsforpliktelser.

– Gods på jernbane erstatter dieseldrevne lastebiler, og det er gledelig at det er økt interesse for de transportløsningene som godsselskapet vårt tilbyr. Vi jobber tett sammen med kundene i utviklingen av grønne, innovative løsninger, vi effektiviserer driften og leverer varene i tide. Det gir et godt resultat, sier Gro Bakstad.

Få internasjonale turister

Som i 2020, ble også 2021 et år der reiselivet ble kraftig rammet av pandemien. Med få utenlandske turister, var det eksempelvis 83 prosent nedgang i antall reiser med Flåmsbana sammenlignet med 2019.

– I sommermånedene så vi en bedring, men økningen av innenlandsreisende kompenserte bare delvis for svikten i utenlandske turister. Vi forventer færre turister også i 2022, men på lengre sikt har vi tro på at markedet kommer tilbake, sier Bakstad.