Vy 2. tertial 2021: Flere reiser, men langt unna normalen

Vy 2. tertial 2021: Flere reiser, men langt unna normalen

– Pandemien svekker selvsagt Vys resultater, men vi tror kundene våre gleder seg til en hverdag med langt mer bruk av kollektivtrafikk nå som reiserestriksjonene vil opphøre, fortsetter hun.

Driftsresultatet for Vygruppen for årets første åtte måneder ble -347 (-492) millioner kroner. Tall for 2020 i parentes. For 2. tertial isolert ble driftsresultatet 36 (-415) millioner kroner. Uten økonomisk støtte og tilleggsavtaler fra myndighetene, ville resultatet vært betydelig svakere.

Flere reisende, men fortsatt behov for økonomisk støtte

Antall reiser med tog og buss i Norge og Sverige ble betydelig redusert som følge av pandemien, men vi har gjort vårt for å gi de som har hatt behov for å reise, et trygt og godt kollektivtilbud.

– Vi har et godt samarbeid med Jernbanedirektoratet og de fylkeskommunale oppdragsgiverne våre, og er glade for at rutetilbudet i stor grad er blitt opprettholdt gjennom pandemien, etter avtale med oppdragsgiverne, sier Bakstad.

Nedgangen i antall reiser med persontog i Norge er på 57 prosent sammenlignet med normalåret 2019. I buss er nedgangen i antall reiser i Norge og Sverige på 55 prosent sammenliknet med 2019.

– Nå håper vi den fortsatte økonomiske støtten fra myndighetene, i kombinasjon med stadig flere reisende, gjør at vi fortsatt kan opprettholde og videreutvikle tilbudet til kundene når smittevernrestriksjonene oppheves, fortsetter hun.

Ekspressbusstilbudet er tilpasset etterspørselen

Ekspressbusstilbudet vårt tilpasses hele tiden etterspørselen i markedet. Vi opplever fremdeles langt færre reisende enn i normalåret 2019.

– Ved å hele tiden tilpasse tilbudet vårt, har vi likevel klart å levere et svakt positivt resultat i bussvirksomheten så langt i år. Det skylds hovedsakelig sommerens økte reiseaktivitet, og nå håper vi reiselysten vedvarer, sier Bakstad.

Driftsresultat i Vy tog og Vy buss for årets åtte første måneder er henholdsvis -312 (-28) og 5 (-230) millioner kroner.

Flere varer med godstog

Godsvirksomheten i CargoNet er i sum positivt påvirket av pandemien. Etterspørsel etter transport av flydrivstoff har falt betydelig, men er mer enn oppveid av økt etterspørsel etter transport av dagligvarer og pakker. Det gjør at driftsresultatet i CargoNet så langt i år er på 53 (-2) millioner kroner.

– Det er gledelig med positive resultater i godsvirksomheten. Men for å sikre driften og lønnsomheten på sikt, er vi helt avhengig av at myndighetene følger opp målene sine om mer gods på bane og blant annet forlenger dagens miljøstøtteordning, sier Gro Bakstad.

En svak sesong for norsk reiseliv

Vys reiselivssatsing har blitt kraftig rammet av pandemien. For Fjord Tours Group og Flåm Utvikling har store deler av det internasjonale kundegrunnlaget falt bort, og det har blant annet vært 88 prosent nedgang i reiser med Flåmsbana sammenlignet med et normalår.

Sommermånedene viste bedring, men økningen av innenlands reisende har kun delvis kompensert for svikten i utenlandske turister for disse produktene.

– Det er tøft for hele reiselivsnæringen nå, men vi har tro på fremtiden og ser frem til at grensene åpnes, og vi igjen kan vise frem det vakre landet vårt, avslutter Gro Bakstad.