Vy 1. tertial 2023: Flere reisende gir et forbedret driftsresultat

Vy 1. tertial 2023: Flere reisende gir et forbedret driftsresultat

– Det gir Vy et driftsresultat i tråd med forventningene, sier Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

Driftsresultat for Vy for årets første fire måneder ble -140 millioner kroner, en forbedring på 97 millioner kroner fra samme periode i fjor (-237 millioner norske kroner). Tar vi hensyn til koronastøtten vi fikk for å kjøre tog i Norge i 1. tertial i fjor, er resultatforbedringen på 371 millioner kroner.

Gode reisetall

Reisetallene har økt gradvis etter pandemien. I årets fire første måneder er reisetallene for tog i Norge 93 prosent av normalåret 2019. På Vys ekspressbusser har også reisetallene økt mye, og reiseaktiviteten har i perioder og på noen strekninger vært høyere enn i samme periode i 2019.

– Det er gledelig å se at vi nå er tilbake til mer normale nivåer i reiseaktivitet. På ekspressbussene er det først og fremst ferie- og fritidsreiser som øker, og nå som vi går inn i høysesongen for feriereiser, forventer vi flere togreisende og en videre vekst blant ekspressbusskundene, sier Gro Bakstad.

Lav punktlighet på tog gir dårlige opplevelser

I Norge hadde Vys tog en totalpunktlighet på 85 prosent i 1. tertial 2023. Dette er tre prosentpoeng lavere enn samme periode i fjor, og fem prosentpoeng under målet på 90 prosent. Utfordringer med infrastrukturen og en langvarig stengning av Follobanen er hovedårsaken til den svake punktligheten.

– Transporten er en viktig del av livene til mange av kundene våre, og de er avhengig av at togene kommer og går som de skal. Derfor er det sterkt beklagelig at så mange av togene er forsinket, sier Bakstad

Vy skal drive all togtrafikken på Østlandet

Den 3. mars offentliggjorde Jernbanedirektoratet beslutningen om å tildele både Østlandet 1 og Østlandet 2 til Vy. Det pågår nå sluttforhandlinger om de nye avtalene, med oppstart medio desember.

– Vi er veldig glade for at Jernbanedirektoratet ser de store fordelene ved at vi får drive togtrafikken på hele Østlandet de neste ti årene. Det sikrer kundene et bedre og mer helhetlig togtilbud til en rimeligere kostnad for samfunnet, sier Bakstad.

Lovende tall fra reiselivsnæringen

– Reiseliv har vært kraftig rammet av pandemien, men nå ser vi en betydelig bedring i etterspørselen. På den vakre Flåmsbana har antall reiser så langt i år økt med 78 prosent sammenlignet med fjoråret, og er på 86 prosent av nivået for 2019. Forhåndsbookingen for sommeren ser også lovende ut, sier Bakstad.

Vys satsing på reiseliv baserer seg på kollektivbaserte rundreiser med fjord-, fjell- og kulturopplevelser til norske kunder, turister og internasjonale turoperatører.

Tøffe tak i CargoNet

Store driftsutfordringer svekker resultatet i CargoNet, og punktligheten endte på 91 prosent (ankomst terminal innenfor 15 minutter), som er noe svakere enn målsettingen på 92 prosent. Samtidig er det flere vareeiere som ønsker å prioritere gods på bane fremfor vei.

– Det er inspirerende å se at etterspørselen etter transport av gods på bane øker og at vi derfor frakter mer gods nå enn i samme periode i fjor. Men vi kunne fraktet mer, dersom blant annet tøffe vinterforhold, ombygging på godsterminalen Alnabru og utfordringer med de gamle tognene og vognene våre ikke hadde hindret oss, sier Bakstad.