Vy 1.tertial 2021: Korona preger Vys økonomiske resultater

Vy 1.tertial 2021: Korona preger Vys økonomiske resultater

– Vi er likevel fornøyde med norske myndigheters støtte til å opprettholde et solid kollektivtrafikktilbud, slik at de som trenger å reise kollektivt, får et trygt tilbud. Nå ser vi frem til at vaksiner og lave smittetall gjør at vi sakte, men sikkert kan ønske kundene velkommen tilbake, sier konsernsjef Gro Bakstad.

– Vårt hovedmål for 2021 er å reetablere lønnsomhet og sikre fremtidig konkurransekraft, fortsetter Bakstad.

Driftsresultatet for Vygruppen for årets første fire måneder ble -384 millioner norske kroner. Tilsvarende resultat i samme periode i fjor var -77 millioner kroner.

Trygge kunder og høy punktlighet

De norske myndighetene har lagt til grunn at kollektivtrafikken skal opprettholdes for å sikre at medarbeidere som jobber innenfor kritiske samfunnsfunksjoner skal komme til og fra jobb og samtidig kunne holde avstand til hverandre. Det er viktig at tilleggsbevilgningene som sikrer kundetilbudet fortsetter til markedene normaliseres.

– Et trygt og godt kollektivtilbud har vært viktig i denne perioden. Vi har opplevd henholdsvis 51 og 39 prosent færre reisende på våre tog og busser sammenliknet med 2020, men er glade for at undersøkelser viser at kundene føler seg trygge og at de er svært fornøyde med våre dyktige medarbeidere. At punktligheten har vært høy, 90 prosent for persontog, er også gledelig, sier Bakstad.

For kommersielle linjer har inntektsbortfallet vært betydelig, selv om støtteordninger har kompensert for deler av tapet. Vy har dermed fortsatt med redusert tilbud innenfor ekspressbuss, noe som dessverre fortsatt medfører permitteringer av ansatte.

– Vi ser frem til å øke våre kommersielle tilbud i takt med etterspørselen, som i stor grad følger gjenåpningen av Norge og Sverige, sier Bakstad.

Tro på fremtiden, men justerer forventningene i det korte løp

I desember i fjor startet Vy tog AS opp den nye kontrakten om togtilbudet på Bergensbanen, Vossabanen og lokaltogene mellom Bergen og Arna. Pandemien og de vedvarende smittetiltakene påvirker reisetallene og også den forventede reiseveksten negativt på kort og mellomlang sikt, men vi forventer at dette tar seg opp på litt lengre sikt.

– Vi har stor tro på at våre beregninger for reisevekst skal slå til, men vi er realistiske og vet at reiseveksten kommer senere i kontraktsperioden fordi det vil ta tid før den internasjonale aktiviteten er tilbake etter covid-19, sier Bakstad.

Reiselivsnæringen rammes hardt

Reiseliv er kraftig rammet av pandemien, og det har vært 91 prosent nedgang i reiser med Flåmsbana sammenlignet med et normalår, og avbestillinger og stans i fremtidige bestillinger for Fjord Tours Group. Vi tilpasser derfor tilbudet og markedsføringen til norske turister, og forbereder oss for vekst når internasjonal flytrafikk åpner opp igjen.

– Nå satser vi på at tilbudet om flotte fjord-, fjell og kulturopplevelser vil lokke mange norske turister til å reise med oss i sommer, sier Gro Bakstad.

Gods leverer godt, men trenger forutsigbare rammebetingelser

Godsvirksomheten i CargoNet er i mindre grad enn resten av konsernet påvirket av koronasituasjonen, og leverte et forbedret driftsresultat sammenliknet med samme periode i fjor. Dagens rammebetingelser for gods på bane gir imidlertid en meget krevende konkurransesituasjon, spesielt mot veitransport.

- Det er godt driv i godsvirksomheten for tiden. Hovedårsaken til resultatforbedringen er økt etterspørsel og effekter av et internt endringsprogram, sier Bakstad.

Myndighetene må imidlertid gjøre mer for å realisere visjonen om å flytte mer gods fra vei til bane. Det vil gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster, som mindre CO2-utslipp og lokal forurensning, redusert risiko for ulykker på vei, redusert støy og mindre kø og trengsel.

– For å sikre den videre driften og nå vårt felles mål om å overføre mer gods fra vei til bane, er vi avhengige av tiltak fra myndighetene. De aller viktigste er at miljøstøtteordningen videreføres etter 2021, at infrastrukturavgiften fjernes eller reduseres og at kompensasjonsordningen for banearbeider videreføres, avslutter Bakstad.