Reis i egen kupé på Bergensbanen

Reis i egen kupé på Bergensbanen

Kupé og Hvile kommer i tillegg til dagens sitteplasser og sovekupéer, noe som betyr at det fra midten av desember er enda flere valgmuligheter når du skal reise mellom de to byene. Fra samme dato øker også Vy antall avganger mellom de to byene.

– Vi har sett frem til å gi alle reiseglade fra inn- og utland et utvidet tilbud på Bergensbanen og nå er vi endelig klare til å vise det frem, sier konsernsjef i Vy, Gro Bakstad.

Flere muligheter om natten

– Dette er en egen vogn med seks kupéer, som hver har plass til inntil seks personer, forteller Yvonne Torgersen Hetlevik, sjefen for togene i vest. Til sammen har Vy åtte slike vogner og det skal være en i hver avgang både dag og natt.

– Kupé og Hvile betyr at de reisende får sitt eget rom som de kan lukke døren til. På dagtid kjøper de en egen Kupé med seks sitteplasser, som bare de kan benytte, forteller Yvonne.

Og på natten får de en egen Hvilekupé med seks køyeplasser. – Så er ikke dette nye sovekupéer, men et enklere og rimeligere tilbud der de som reiser får et teppe, pute og laken og kan legge seg nedpå noen timer, forklarer Yvonne.

Og i 2022 kommer det også liggestoler på Bergensbanen.

Gjenbruker togvogner fra Tyskland

Og flere vil kanskje kjenne på en følelse av nostalgi når de kommer om bord.

– Dette er gjenbruk, der vi har kjøpt og pusset opp åtte vogner med kupeer som tidligere har kjørt i Østerrike, Sveits og Tyskland. - Disse har vi tilpasset Bergensbanen innvendig og utvendig, slik at de er klare for flotte turer over fjellet hele året, forteller Yvonne.

Eget rom for mindre grupper

– I første omgang selger vi hele kupéer, fremfor en og en sitte- eller hvileplass. Det er fordi vi alt har flere tilbud for de som reiser alene eller noen få sammen, men vi har ikke hatt et tilbud for grupper. Så fra desember kan de som reiser sammen også bestille en kupé hvor de kan sitte uforstyrret, sier Hetlevik.

– Så endrer ikke dette muligheten for å finne gode plasser i toget for øvrig. Dette kommer i tillegg til, ikke istedenfor, og nå gleder vi oss til å se hvordan kupeene blir tatt imot, understreker Yvonne.

Flere sykkelplasser i alle avganger

I vognene er det også et godsområde med plass til 11 sykler og større bagasje, som pulk og ski. – Det betyr at vi i hver avgang, hele døgnet mellom Oslo og Bergen, har 11 flere sykkelplasser for de som enten vil ha med sykkelen til fjells eller hele veien mellom de to byene, sier Yvonne.

Det er også mulig å oppbevare bagasje i kupéene og på egne bagasjeplasser i vognene, på samme måte som i toget ellers. De reisende kjøper sykkelbillett som i dag og er selv ansvarlig for å ta sykler og øvrig bagasje av og på toget.

Dette er tilbudet på Bergensbanen fra 12. desember:

På dagtid kan de reisende kjøpe en ordinær sitteplass, få litt ekstra komfort ved å sitte på Vy Pluss eller velge en egen kupé når det er flere som vil reise sammen. Les mer om tilbudet

Reiser de om natten, kan de velge mellom å kjøpe en ordinær sitteplass, et hviletilbud for mindre grupper i de nye vognene eller en sovekupé med plass til to personer. Det er ikke sitteplasser i hvile- eller sovekupéene på nattestid. Les mer om tilbudet

I vognene er det også WC og to små vaskerom

Billetter legges fortløpende ut for salg

Vy øker antall avganger på Bergensbanen fra tre til fem avganger på dagtid. I tillegg kjører nattoget seks netter i uken, som i dag.

I løpet av 2022 kommer det også helt nye liggestoler på nattogene til og fra Bergen, som gir en fjerde mulighet for nattlige reiser over fjellet.