Påskestengt jernbane på Østlandet

Påskestengt jernbane på Østlandet

– Vi vet at det ikke er det samme som å ta toget, men vi jobber hele tiden for å finne best mulig løsninger når togene ikke kan kjøre. Det betyr også at det i påsken er noen nye løsninger for alternativ transport som det er viktig å kjenne til, sier kommunikasjonssjef i Vy, Gina Scholz.

Da er det viktig å sjekke detaljer og planlegge reisen i forveien.

– Det er også nyttig å være klar over at arbeidene starter på forskjellige datoer og at de endrer seg underveis. Og at arbeidene påvirker alle tog og togoperatører som kjører der det er stengt, understreker Scholz.

Også til sommeren er det mye som skal gjøres på jernbanen på Østlandet. Se mer informasjon lenger nede i saken.

Her er det stengt for togtrafikk:

Fra Oslo S mot Drammen

Fra 9. april til og med 13. april: Asker–Drammen–Mjøndalen–Sande. Togene kjører mellom Oslo S og Asker.

Fra 14. april til 18. april kl. 06: Oslo S–Asker–Spikkestad–Drammen–Mjøndalen–Sande

Viktig å vite hvis du skal vestover

Fra 14. april kjører de fleste bussene til og fra Tollbugata, som er rundt fem minutter å gå fra Oslo S. Vær oppmerksom på at bussene som kjører for Vestfoldbanen (R11 til Skien) går fra spor 19 på Oslo S.

Merk også det er bytte mellom buss og tog i Sande og ikke i Tønsberg som tidligere. Bakgrunnen for dette er at Sande stasjon er bedre tilpasset det antall busser som er nødvendig, samt annen trafikk i området.

I Asker er det en ny løsning for oppstilling av bussene og kundene henvises til disse for riktig buss.

Vi kjører ikke alternativ transport til/fra Nationaltheatret stasjon, men henviser til togene som kjører på L1 og L13, samt til Ruter sitt tilbud.

Bergensbanen kjører via Roa (Gjøvikbanen) til Hønefoss. Reisende fra Drammen, Vikersund og Hokksund får buss til/fra Hønefoss. Reisende fra Sandvika og Asker bes sjekke detaljer i appen eller på vy.no da løsning for alternativ reise endrer seg gjennom påsken.

Sørtoget og Flytoget blir også berørt av arbeidene.

Østfoldbanen

14. april til og med 17. april:

Stengt Oslo S–Ski/Kråkstad og Oslo S–Moss/Rygge. Vy benytter kjente løsninger for alternativ transport, der vi også viser til Ruter sitt ordinære tilbud.

Stengt Halden–Gøteborg. Vy kjører ikke alternativ transport.

Viktig å vite for reisende til Göteborg og stasjoner mellom Halden og Göteborg

Det er arbeid på både norsk og svensk side denne påsken. Vi henviser reisende som på helligdagene skal reise hele strekningen mellom Oslo og Göteborg til Vy Bus4You sitt tilbud. Husk at du da kjøper billetten din til en reise med Bus4You og at bussen kjører fra Oslo bussterminal. Billetten kan du kjøpe i Vy-appen.

Vi setter ikke opp alternativ transport for togstasjonene mellom Halden og Göteborg, men viser til andre ordinære kollektivtilbud.

Vi kjører alternativ transport for reisende på Østfoldbanen. Dette inkluderer reisende til Halden.

Generelle reiseråd

Bussene kan få andre avgangstider enn togets ordinære avgangstid.

Beregn ekstra tid til bytte mellom buss og tog, og ta høyde for at reisen kan ta lengre tid (antatt 30–60 minutter) enn det toget normalt bruker.

Det er helligdagsruter.

Kjøp billett før du går om bord i buss og tog. Kjøp den gjerne i Vy-appen, og vis den frem uoppfordret.

Sjekk Vy-appen før hver reise, så er du oppdatert om det blir endringer. Søker du fra togstasjon til togstasjon ser du hvilken alternativ transport vi tilbyr.

Sommerarbeid

Bane NOR skal jobbe på store deler av jernbanen på Østlandet i sommer. Østfoldbanen blir stengt for togtrafikk i seks uker fra 25. juni til og med 7. august. Vestover blir det stengt mellom Asker og Drammen og Sandvika og Spikkestad i fire uker, fra 2. juli til og med 31. juli.

Bane NOR skal også jobbe mellom Gardermoen og Hamar fra 9. august til og med 4. september. Vi kommer tilbake med mer informasjon.