Vy havner på topp 10 i Europas største bærekraftskåring, Sustainable Brand Index og Vy Buss på 27. plass.

På topp 10 i viktig bærekraftskåring

Vy tar et stort sprang i Europas største bærekraftskåring, Sustainable Brand Index, og kåres som én av topp 10 mest bærekraftige merkevarer i Norge.

Hvert år måler Sustainable Brand Index hvordan forbrukerne oppfatter kjente merkevarer fra et bærekraftperspektiv. Det er Europas største bærekraftsmåling, som har vært gjennomført siden 2013 i Norge. Her måles forbrukernes oppfatninger om merkevaren.

Vy har tidligere ligget høyt oppe på listen, som NSB, men etter navneskiftet har folks oppfatninger dalt.

– Vi er glade over å ha klatret på kåringen og fått en så god totalplassering blant alle norske selskaper. Det syns vi er fortjent! For i tillegg til å ha en virksomhet som per definisjon er klimavennlig, jobber vi i hele Vy målrettet med tiltak for å redusere energiforbruk og kutte klimagassutslipp, sier bærekraftsjef Fredric Wendell Madsen.

Vy og Vy Buss nærme toppen innen transport

I kategorien transport havner Vy på 3. plass bak Flytoget og Ruter. Her finner vi også Vy Buss, som ligger på 5. plass i bransjen og 27. plass sammenlagt.

– Vi jobber hardt for å få folk til å velge kollektivt fremfor privatbilen eller flyet, og det er motiverende å se at kundene oppfatter oss som en bærekraftig merkevare. Samtidig mangler det ikke på utfordringer, og vi skal fortsette arbeidet med bærekraftige tiltak i egen drift, samtidig som vi gir kundene våre gode og miljøvennlige reiser hver dag. I 2022 har Vy sin kommersielle bussenhet gått i front for elektrifisering av bussflåten, og fått levert ni nye elektriske turbusser. Introduksjonen av elektriske busser er kun i oppstartsfasen, og målet er på sikt en bussflåte som ikke forurenser, avslutter Fredric.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, grunnlagt i 2011 av SB Insight i Sverige. Sustainable Brand Index™ måler bærekraftsoppfattelsen av merkevarer på tvers av bransjer og land. Det er en uavhengig studie bestående av nesten 1 600 merkevarer, 36 bransjer og 80 000 forbrukerintervjuer over hele Europa (Norden, Nederland og Baltikum). På den måten viser Sustainable Brand Index™ hvordan merkevarer oppfattes innen bærekraft, hvorfor de oppfattes på denne måten, og hva de skal gjøre med det. Ved siden av årlige merkevarerangeringer og offisielle rapporter, gir Sustainable Brand Index™ merkevarer datadrevet bærekraftinnsikt, skreddersydd analyse og strategiske anbefalinger.