Nytt sovetilbud på Bergensbanen

Nytt sovetilbud på Bergensbanen

– Interessen for nattogene og sovekupéene er stor, og det er mange som ønsker å bruke natten til en behagelig reise. Når disse stolene kommer på plass i nattogene mellom Oslo og Bergen, blir det enda mer attraktivt å reise miljøvennlig over fjellet, sier konsernsjef i Vy, Gro Bakstad.

Dette innebærer at Bergensbanen i løpet av høsten 2022 får 46 spesiallagete og komfortable stoler til bruk i egne vogner på nattogene. Stolene kan legges helt ned, slik at det er mulig å strekke seg ut og få sove på reisen. Videre legges det til rette for skjerming, leselys og et lite bord.

– Vi er svært glade for at vi kan tilby større variasjon og fleksibilitet i tilbudet til kunder som reiser om natten, og vi er glade for et godt samarbeid med Norske tog, understreker sjefen for Vy tog Vest, Yvonne Torgersen Hetlevik.

Det er Norske tog som har kjøpt stolene på oppdrag fra Jernbanedirektoratet.

Enda bedre sovetilbud over fjellet

I løpet av det neste året får reisende med Bergensbanen et bredt nattogstilbud, hvor de kan velge om de vil sitte, bestille en «liggestol», sove i egen kupe med plass til inntil seks personer, eller sove i de tradisjonelle sovekupeene med plass til to personer.

– Nå skal vi jobbe videre med alle detaljene og gleder oss til å fortelle mer når det nærmer seg lansering og tilbudet blir tilgjengelig for kundene, sier Yvonne Torgersen Hetlevik.

Lokal familiebedrift med bred internasjonal suksess

Det er ekstra hyggelig at det er den lokale familiebedriften Georg Eknes Industrier som lager stolene. Og sjansen for at du allerede har sittet eller sovet i et sete fra Eknes, er stor:

– Vi har levert stoler til tog og den marine industrien i inn- og utland siden 1979. Etter å ha vært borte fra togmarkedet i 20 år, har vi nå utviklet et helt nytt stolkonsept. Vi er stolte av at Vy valgte oss som leverandør, og ikke minst at disse stolene skal brukes på Bergensbanen, forteller direktør Ove Eknes.

– Og i dag ble en variant av prototypen presentert. Den endelige utgaven får et nytt design som ikke finnes på markedet i dag. Nå gleder vi oss til å sette stolene i produksjon, og enda mer til de kommer på plass i togene, slik at Vys mange kunder får glede av dem, sier Ove Eknes.

– I tillegg til godt samarbeid md Vy, har vi også jobbet tett med Eknes og er svært stolte av å presentere dette tilbudet sammen med dem i dag, avslutter Øystein Risan, direktør i Norske tog.

I løpet av 2022 blir det også et utvidet sovetilbud på Sørtoget, som kjøres av Go Ahead Nordic, samt på Nordlandsbanen og Dovrebanen, som kjøres av SJ Nord. De vil få andre type stoler, som produseres av Borcad.