I sommer blir det buss for tog på ulike strekninger, så følg de gule skiltene.

Ny runde med «buss for tog» i sommer

Bane NOR skal vedlikeholde og fornye jernbanen, og stenger derfor flere strekninger på Østlandet i sommer. For de fleste togreisende betyr det buss for tog, men på enkelte strekninger viser vi til Ruters busser.

Vi anbefaler at du sjekker reisesøket for å finne oppdatert informasjon om blant annet bussavganger.

– Å reise med buss for tog er annerledes enn å reise med tog. Bussen kan ha tidligere avgangstider enn togene normalt har, og bruker lenger tid på samme strekning. Derfor er det lurt å planlegge for 30-60 minutter lenger tid på reisen din, sier kommunikasjonssjef i Vy, Siv Egger Westin.

Informasjonen skal være oppdatert senest fem uker før arbeidene starter.

Bussholdeplassene der det går buss for tog blir tydelig merket. Se etter de gule skiltene.

– Vi har også kundeveiledere på plass på de store stasjonene hvor det er mange mennesker som skal reise i ulike retninger. Husk at alle «buss for tog» på Oslo S går fra og til Trelastgata ved spor 19, sier Westin.

Hvilke kunder vil merke at det er stengt?

– I år er det som vanlig arbeider på mange strekninger på Østlandet, men det fine er at de fleste strekningene er stengt i korte perioder enn tidligere. I tillegg er det i all hovedsak stengt i fellesferien, noe som er positivt med tanke på alle som pendler til og fra jobb, sier Westin.

Linjer som er berørt:

• L1 Spikkestad - Lillestrøm
  • L2 Oslo S – Ski
  • RE30 Oslo S – Gjøvik
  • R31 Oslo S – Jaren
  • RE11 Skien – Eidsvoll
  • R12 Kongsberg – Eidsvoll
  • R13 Drammen – Dal
  • F4 Oslo S – Bergen

– Om du ikke har lastet ned Vy-appen enda, så er dette en gylden anledning til å gjøre akkurat det. Her finner du den informasjonen du trenger om akkurat din reise, avslutter Westin.

Se alle detaljer her.