Ny arbeidssommer på jernbanen

Ny arbeidssommer på jernbanen

Vy setter opp busser, samt viser til eksisterende kollektivtilbud på noen strekninger. Arbeidene påvirker alle togoperatørene som til vanlig kjører der det er stengt i sommer.

Her er det stengt for togtrafikk:

Oslo S–Ski / Moss / Mysen / Rygge / Rakkestad fra 25. juni til og med 7. august.

Sandvika–Asker–Spikkestad fra 2. juli til og med 31. juli (berører kun lokaltog L1).

Asker–Drammen–Gulskogen/Sande fra 2. juli til og med 31. Juli.

Oslo S er stengt i 10 timer fra lørdag 30. juli kl. 21.15 til søndag 31. juli kl. 07.15.

Seks uker i Østfold, fire uker vestover og ti timer på Oslo S

Merk at arbeid på Østfoldbanen varer i seks uker, mens det er fire uker vestover mot Asker, Drammen, Spikkestad og Sande. Det går også tog mellom Oslo S og Asker i sommer, med unntak av linjene L1 og L14. Det er også viktig å være klar over at alle togstrekninger og togoperatører som kjører til og fra Oslo S blir påvirket når Oslo S stenger i 10 timer fra lørdag 30. juli kl. 21.15 til søndag 31. juli kl. 07.15.

Stengt mellom Bergen og Arna fra 26. juli til og med 1. august

Fra 26. juli til og med 1. august jobber også Bane NOR mellom Arna og Bergen. Dette påvirker lokaltogene mellom Arna og Bergen, Vossebanen og Bergensbanen. Vy setter opp alternativ transport mellom Bergen – Arna og Bergen - Voss.

Arbeid mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Eidsvoll fra 9. august

Bane NOR skal også gjøre omfattende nybyggingsarbeid på Dovrebanen mellom Gardermoen og Eidsvoll. Arbeidene starter 9. august og pågår frem til og med 4. september. Vy setter opp alternativ transport.

Sjekk detaljene før du skal reise

Omfattende arbeid og stengte strekninger betyr andre reisemønstre og nye reisemåter, derfor er det viktig å sjekke detaljene i Vy sin reiseplanlegger på forhånd. Detaljene for reisen kommer fortløpende på plass i tiden fremover. Særlig reisende med sykkel, barnevogn, rullestol eller mye bagasje må være klar over at det er flere bytter og at det ikke er tog på hele eller deler av strekningen.

Og det er ikke den beste løsningen å ta bilen istedenfor. For det trengs mange busser når alle togavgangene flyttes over på vei. Noe som igjen kan påvirke den totale trafikkflyten på veiene og ved togstasjonene der bussene kjører til og fra. Derfor er det trafikkdirigering ved hjelp av politi ved Oslo S i de travleste ukene og på de travleste tidspunktene på døgnet.

Det er også flere store konserter og andre kulturarrangementer denne sommeren, noe som betyr reisende som kanskje ikke tar toget så ofte. Da er det ekstra viktig å sjekke reisen på forhånd.