Ny arbeidssommer på jernbanen

Ny arbeidssommer på jernbanen

Dette betyr blant annet arbeider på Østfoldbanen og i Lieråsen tunnel mellom Asker og Drammen hele sommeren, samt at det i fire uker i juli er stengt for togtrafikk mellom Oslo S-Drammen. I tillegg er det arbeid på T-banen og i Vålerengtunnelen.

– Vi er glade for at Vy og de andre togoperatørene har et godt samarbeid med Bane NOR, Statens vegvesen og Ruter, slik at vi sammen finner løsninger og kan dele informasjon til de som planlegger å reise på Østlandet i sommer, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy.

– For når det er arbeider på vei og bane samtidig, påvirker det hele trafikkflyten inn og ut av Oslo, samt rundt de store stasjonene der det er bytte mellom buss og tog, sier Scholz.

Løsninger som endrer seg

– Vi i Vy jobber for å finne best mulige løsninger for alternativ transport, men det er ikke til å komme unna at det blir en annerledes reise som det er viktig å informere godt om i forkant og underveis, understreker hun.

Og i tillegg til å beregne ekstra reisetid og sette seg godt inn i detaljene for akkurat din reise i forkant, har Vy noen flere klare råd:

– Særlig er det viktig å vite at arbeidene endrer seg gjennom sommeren, noe som gjør at vi også må tilpasse våre løsninger, fremhever Scholz. - Vit derfor at løsninger du er vant til, kan endre seg underveis, i tillegg tar vi også i bruk noen helt nye løsninger, forklarer Scholz.

– Og nytt av året er det at reisende mellom Oslo S og Drammen fra 3. juli til og med 1. august får busser som både starter og stopper på Tollbugata som ligger ved Børsen i Oslo, forklarer Scholz.

Grunnen til det er at det ikke er kapasitet til å kjøre alle bussene fra Vy, Flytoget og Sørtoget inn og ut fra Oslo S og dette løses ved å ha to steder for av- og påstigning i Oslo sentrum.

Det er også viktig å vite at sporene må stablilisere seg etter at Bane NOR sine arbeider er avsluttet. Derfor må togene kjøre saktere en kortere periode og det kan også bli noen færre avganger i rush.

Hjelp til å finne frem

Bane NOR har utviklet gode løsninger for informasjon og skilting på stasjonene, noe som skal gjøre det lettere å finne frem. De får også hjelp av vektere og politi til å dirigere trafikken på særlig utsatte stasjoner som Oslo S, Drammen og Tønsberg.

– I tillegg har vi i Vy flotte kundeveiledere som skal bistår de som skal reise i sommer, sier Scholz.

– Frem mot sommeren kommer også alle detaljer på plass i reiseplanleggeren vår og da kan du legge inn ditt søk til og fra de togstasjonene du vanligvis reiser fra, så finner du detaljer for din reise, anbefaler Scholz.