Midlertidig togtilbud på Østfoldbanen

Med åpningen av Follobanen gledet vi oss til å tilby en enklere hverdag for reisende fra Follo og Østfold. Starten på 2023 er dessverre blitt en helt annen enn det vi hadde sett frem til.

Så lenge Follobanen er stengt, må all togtrafikk kjøres via Østfoldbanen (den gamle linjen mellom Ski og Oslo S). Dette påvirker dessverre antall avganger og reisetid mellom Østfold/Follo og Oslo S, og vi har ikke mulighet til å opprettholde hele tilbudet som var lovet med ny ruteplan.

– Vi er veldig lei oss for at situasjonen er som den er nå, og har forståelse for at kundene er skuffet – det er vi og. Vi har jobbet hardt for å få til et midlertidig rutetilbud som er så godt som mulig, og fra og med mandag 9. januar har vi fått på plass noen flere avganger enn det har vært siden Follobanen ble stengt. Disse rutene gjelder ut januar, og vi mener dette vil gi de reisende et bedre og mer forutsigbart tilbud, sier konserndirektør i Vy tog, Erik Røhne.

Bakgrunnen for rutetilbudet

Mange har stilt spørsmål om vi ikke kan gå tilbake til ruteplanen vi hadde før åpningen av Follobanen. Det er flere grunner til hvorfor vi ikke kan det:

• Vi har prioritert de linjene som frakter flest reisende, og forsøkt å bevare tilbudet der så godt som mulig. R21 Moss–Oslo og RE20 Gøteborg/Halden–Oslo og linje L2 på strekningen Stabekk–Kolbotn. For at disse togene skal kunne kjøre innimellom lokaltogene L2 Ski–Stabekk, har vi måttet redusere antall avganger på L2 mellom Ski og Kolbotn i tillegg til at noen ekstra rushtidstog Kolbotn–Oslo S har blitt innstilt.
  • L2 Ski–Stabekk har fått nye tider gjennom Oslotunnelen og kan ikke endres tilbake til gamle rutetider, uten at det får store konsekvenser for all annen togtrafikk gjennom Oslotunnelen.
  • Det må være minst fem minutter mellom ut- og inngående tog på Østfoldbanen inn mot Oslo S, og det setter begrensninger for hva vi får til.
  • Godstogene skal ha plass på sporet.
  • Vi har prioritert å opprettholde mest mulig av tilbudet på de stasjonene med korresponderende busser. Ruter har tilpasset sitt busstilbud til den nye ruteplanen for tog, for å frakte passasjerer til og fra de store stasjonene (Hauketo, Holmlia, Ski, Vestby, Sonsveien). Dersom vi endrer rutetidene fra disse stasjonene, vil ikke kundene ha det korresponderende tilbudet med lokalbusser som frakter dem til/fra stasjonen.

Sammen med Jernbanedirektoratet og Bane NOR har vi løpende samtaler om hvordan sikre et best mulig kollektivtilbud til de reisende i denne vanskelige situasjonen.

– Vi er klar over at dette ikke svarer til forventningene kundene hadde til tilbudet med Follobanen, spesielt ikke for kundene på østre linje og de som reiser fra lokalstasjonene mellom Langhus og Solbråtan. Bane NOR jobber hardt for å kunne åpne Follobanen 1. februar, men dersom det allikevel ikke skulle skje må vi sammen med rutekontoret i Bane NOR vurdere et helt nytt ruteopplegg, avslutter Erik Røhne.