Kortere reisetid og flere tog. Endelig!

Kortere reisetid og flere tog. Endelig!

Med åpningen av Follobanen blir reisetiden ti minutter raskere til og fra Oslo enn den er i dag. Fra Ski betyr det nær en halvering av reisetiden og i tillegg blir det flere togavganger, med inntil seks tog i timen. Togene på Østfoldbanens linje L2 får også dobbelt så mange avganger i timen på hverdager, i tillegg til ekstratog til og fra Kolbotn i rush.

– Da vi gikk ut med denne nyheten i oktober, kalte vi det for en «liten togrevolusjon». Det mener vi virkelig at det er, sier konserndirektør for Vy Persontog, Erik Røhne.

Ikke siden 2012 har det vært like store forbedringer i rutetilbudet som det blir nå som Follobanen åpner, men da på andre togstrekninger.

– Vi vet at hyppighet og punktlighet er viktig for kundene, og nå er det endelig de reisende fra Østfold og Follo som får en enklere hverdag med et forbedret togtilbud, sier Erik Røhne.

Det blir også noen endringer i stoppmønster etter Oslo S for noen linjer, og vi oppfordrer alle reisende til å sjekke Vy-appen eller Vy.no for fullstendig oversikt.

Forbedringer også på lokaltoget gjennom Oppegård

Når Follobanen åpner, vil alle tog fra Østfold gå gjennom tunnelen, noe som også påvirker de reisende på alle lokalstasjonene mellom Ski og Oslo S. Det betyr nemlig at dagens linje L2 blir den eneste på de gamle sporene. Det betyr mindre kø og hyppigere avganger.

– Vi er glade for at de reisende på Østfoldbanens L2 endelig får avgang hvert kvarter fra alle stasjoner. Nå trenger du ikke lenger å se så nøye på klokka når du går hjemmefra, og du trenger ikke løpe til toget, avslutter Erik Røhne.