Korona påvirker Bergensbanen fra 10. januar

Korona påvirker Bergensbanen fra 10. januar

Etter en lenge planlagt tilbudsforbedring, økte antall avganger på Bergensbanen den 12. desember fra tre til fem hver vei på dagtid. Samtidig ble all reiseaktivitet kraftig bremset av stigende smittetall og strenge tiltak.

– Vi så en umiddelbar nedgang i antall bestillinger i takt med rapporter om økende smittetall og varsling av flere og strenge tiltak. Og basert på de lave reisetallene som igjen treffer oss, har vi rett og slett ikke nok kunder til å kjøre alle de planlagte avgangene mellom Oslo og Bergen på nyåret, sier direktør for Vy tog Vest, Yvonne Torgersen Hetlevik.

– Det betyr at vi fra 10. januar til og med 10. april går tilbake til det tilbudet vi hadde før 12. desember, som er tre tog hver vei på dagtid, i tillegg til nattogene, forteller Hetlevik.

Merk at det er endring i rutetidene for togene som kjører.

– Vi forstår godt at mange blir skuffet. Samtidig er det viktig å understreke at dette er en midlertidig endring. Vi gleder oss til kundene kommer tilbake, og vi kan øke antall avganger igjen, sier Yvonne.

Avgjørelsen er tatt i samarbeid med Jernbanedirektoratet, som har bedt Vy om å se på kostnadsreduserende tiltak.

Likevel noen flere avganger

Det gjøres ingen endringer av det utvidete tilbudet på Vossebanen og til Arna. Og noen av de nye avgangene på Bergensbanen kjører fortsatt på helgedager, samt at det er flere avganger i forbindelse med vinterferien i Oslo og Bergen.

– Vi har god kapasitet i de togene som kjører og har et godt tilbud på Bergensbanen, tilpasset de tidene vi er inne i, forsikrer Yvonne.

– Så ser vi frem til vi kan kjøre alle avgangene våre fra midten av april, i tide til å frakte reiseglade til og fra påskefjellet, avslutter Yvonne Torgersen Hetlevik.

Disse avgangene blir påvirket:

Fra 10. januar til 10. april kjører ikke toget fra Bergen 06:19 og toget fra Oslo 06:25 mandag til lørdag.

Fra 10. januar til 20. februar og 7. mars til 10. april kjører ikke toget fra Oslo 14:25 og toget fra Bergen 17:45 fra mandag til torsdag.

Disse togavgangene kjører i uke 8 og 9 som er skolenes vinterferie og normalt en periode med høyere etterspørsel.

Enkelte ordinære tog vil ved behov stoppe på Haugastøl og Vikersund

Kunder som har bestilt billett med på de nye avgangene, får i tiden fremover en sms eller e-post med informasjon. De kan også ta kontakt med kundesenteret vårt for spørsmål om refusjon eller endring til de togene som kjører.