Ingvild Storås skal lede CargoNet

Ingvild Storås skal lede CargoNet

Ingvild Storås blir administrerende direktør i CargoNet og del av konsernledelsen i Vy. Hun kommer fra stillingen som administrerende direktør i Baneservice.

– Ingvild Storås er en solid og erfaren leder som jeg gleder meg til å få med på laget i Vy, sier Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

– Ingvild har betydelig erfaring fra både forretningsutvikling, drift og arbeid med rammebetingelser, som Vy og CargoNet vil nyte godt av, fortsetter hun.

Styreleder i Baneservice AS, Dagfinn Neteland, beklager at Ingvild Storås slutter.

– Med sin solide drifts- og forretningsforståelse, har Ingvild bidratt til å utvikle Baneservice til en konkurransedyktig og ledende baneentreprenør. Nå ønsker hun nye utfordringer og jeg ønsker henne lykke til i CargoNet, sier Dagfinn Neteland.

Vil gjøre det enkelt å velge miljøvennlig

Overflytting av gods fra vei til jernbane gir betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Sammenliknet med veitransporten, gir godstogene mindre CO2-utslipp og lokal forurensning, redusert risiko for ulykker på vei, redusert støy og mindre kø og trengsel. Den nye godstogsjefen ser frem arbeidet med å gjøre det enklere for godseierne å velge miljøvennlig transport.

– Jeg gleder meg til å starte i jobben og bli bedre kjent med dyktige kolleger i CargoNet og Vy. Transportsektoren er i stor utvikling, der det er økt vilje til og forståelse for å velge miljøvennlige løsninger for både gods- og persontrafikk. For å få kundene til å velge jernbane, er det viktig å kunne tilby gode og konkurransedyktige løsninger. Det ser jeg frem til å jobbe med, sier Ingvild Storås.

En tid for alt

– Det er med et visst vemod jeg forlater Baneservice, etter ni spennende og lærerike sammen med dyktige og engasjerte kolleger. Men det er en tid for alt, og jeg klar for et skifte og trygg på at Baneservice har de beste forutsetninger for å lykkes i tiden som kommer, sier Storås.

Som del av konsernledelsen i Vy ser Storås frem til å bidra til å videreutvikle Vy.

– Vy er en viktig samfunnsaktør med en lang og stolt historie og betyr mye for mange. Det må vi ta vare på, samtidig som konsernet skal videreutvikles som en fremtidsrettet og konkurransedyktig aktør som får folk til å velge å reise grønnere både i jobb og fritid, avslutter hun.

Bedre rammevilkår for gods på bane

Selv om transport av blant annet tømmer og drivstoff har gått ned under koronapandemien, har transport av andre varer økt og flere kunder har valgt å frakte godset sitt på en mer miljøvennlig og sikker måte. Godsbransjen opplever imidlertid at dagens rammebetingelser gjør konkurransesituasjonen meget krevende, spesielt mot veitransport.

– Dagens ledelse i CargoNet har gjort en god jobb for å sikre bedre og forutsigbare rammebetingelser for gods på bane. Med Ingvild på laget, vil dette arbeidet videreutvikles og styrkes. Konstituert leder Carl Fredrik Karlsen fortsetter i stillingen frem til Ingvild starter, og deretter fortsetter som kommersiell direktør, avslutter Bakstad.

Storås starter i stillingen senest 1. januar 2022.

Om Ingvild Storås

Ingvild Storås kommer fra stillingen som administrerende direktør i Baneservice, der hun har vært siden 2012. Storås har tidligere vært avdelingsdirektør i Block Watne. Hun har mange års erfaring fra ulike lederstillinger i bygg- og anleggsbransjen, blant annet fem år som regionsjef i Mesta og tretten år i Statens vegvesen. Storås er utdannet sivilingeniør fra NTH i Trondheim.

Kategorier

Vår kjernevirksomhet er miljøvennlig godstransport på bane i Norge og mellom Norge og Sverige.

CargoNet er et selskap i Vy-konsernet.