Fra møbler til skinner

Fra møbler til skinner

Det blir et aldri så lite bransjehopp for Siv når hun starter i ny jobb som kommunikasjonssjef i Vy. Etter elleve år i IKEA, er det duket for spennende kommunikasjonsoppgaver i transportsektoren. Vy driver med tog, buss og gods, og det er innenfor førstnevnte område Siv skal jobbe.

– Jeg trengte ikke å tenke noe særlig da jeg så utlysningen fra Vy, jeg fikk rett og slett lyst på jobben! Jeg skjønte at her ville det være mange spennende kommunikasjonsfaglige utfordringer og mulighet til å lære masse nytt, forteller Siv.

Siv overtar jobben etter Gina Scholz som har gått over til Transportøkonomisk Institutt.

– Vi er veldig fornøyde med å få Siv med på laget. Med hennes evner til å forenkle, skape engasjement og tenke på kunden i alle situasjoner, er jeg sikker på hun vil bidra til at enda flere vil reise miljøvennlig med Vy, sier Elin Myrmel-Johansen, kommunikasjonsdirektør i Vy.

Påvirker mange

I 2021 ble det gjennomført 113 millioner reiser med Vys tog og busser, og det ble transportert 429 millioner tonn gods på bane. Dette tilsvarer det årlige utslippet fra 400 000 biler, altså en betydelig positiv miljøpåvirkning. Dermed spiller Vy en viktig rolle i folks liv, både direkte og indirekte. Og dette synes Siv er spennende.

– Sterke merkevarer engasjerer og fascinerer meg, og er utrolig gøy og utfordrende å jobbe med. Vy påvirker både samfunnet og folks hverdag, og har mange øyne rettet mot seg til enhver tid – det er jo en drømmesituasjon for oss som jobber med kommunikasjon, sier Siv.

Vil gjøre at Vy føles litt nærere

Siv har sin utdannelse i PR og kommunikasjonsledelse fra Handelshøyskolen BI, og har etter endt utdannelse jobbet med kommunikasjon, prosjektledelse, markedsføring og PR innenfor ulike bransjer. Dette er erfaring som skal komme til god nytte når hun skal inn i Vy.

– Jeg ser frem til å jobbe med en aktør som er så viktig både for kundene og for miljøet. Jeg håper jeg kan bidra til å gjøre Vy til en enda sterkere merkevare, gjennom tydelig og folkelig kommunikasjon, sier Siv.

Bransje i endring

I Vy vil Siv jobbe med alt fra daglig mediekontakt ved akutte hendelser til lange, strategiske prosesser. Endringer skjer hele tiden, noen raskt, andre over mange år. Og selv om bransjen er ny for Siv, er hun godt kjent med endringsarbeid.

– Jeg har mye erfaring med endringskommunikasjon i varehandelen, og nå gleder jeg meg til å ta denne kunnskapen med meg inn i samferdsel. Jeg vil bidra til å skape klarhet og trygghet på hva endringene innebærer. Og ikke minst gleder jeg meg til å lære masse om et nytt fagfelt, avslutter Siv Egger Westin.