Forventer forsatt koronaeffekt på Bergensbanen

Forventer forsatt koronaeffekt på Bergensbanen

Etter en lenge planlagt tilbudsforbedring, økte Vy før jul antall avganger på Bergensbanen fra tre til fem hver vei på dagtid, i tillegg til nattogene. Samtidig ble all reiseaktivitet etter en forsiktig økning, på nytt bremset av smittetall og -tiltak. Fra 10. januar gikk derfor Vy tilbake til å kjøre tre avganger hver vei på dagtid. Avgjørelsen ble tatt i samråd med Jernbanedirektoratet.

– I utgangspunktet ønsket vi å kjøre med det nye tilbudet vårt fra april i år, men vi ser at det fortsatt ikke er nok kunder til å kjøre med så mange avganger før til sommeren, forklarer direktør i Vy tog Vest, Yvonne Torgersen Hetlevik.

– Derfor har vi blitt enige med Jernbanedirektoratet om å fortsette med dagens tilbud frem til begynnelsen av juni, sier Hetlevik.

Vy kjører likevel flere avganger i helgene og i feriene, legger hun til.

– På denne måten har vi et godt og attraktivt tilbud tilpasset folks reisemønster og hverdagen vår nå, understreker Hetlevik.

Tar tid før kundene er tilbake

Det er forventet at det tar lang tid før både kollektivtransport og reiseliv nærmer seg det passasjergrunnlaget Vy og mange med oss hadde før mars 2020.

– Sammenlignet med 2019, har vi under pandemien hatt rundt halvparten så mange reiser med togene våre. Nå overvåker vi utviklingen i antall reiser med oss, og følger med på beregninger og prognoser som er gjort av blant annet Jernbanedirektoratet knyttet til hvordan befolkningen ser for seg å reise i tiden fremover, forteller Hetlevik.

Drømmer om flere utenlandsturister

– På Bergensbanen utgjør utenlandsturistene en stor andel av passasjerene våre, og de to siste somrene har vi hatt svært få reisende fra andre land enn vårt eget, forklarer Hetlevik.

Samtidig planlegger Vy for en sommer med flere reisende fra fjern og nær.

– Gradvis åpner grensene og vi vet at mange er reiselystne. Fremover skal vi gjøre det vi kan for å få mange til å ta turen med Bergensbanen og Flåmsbana og besøke alle de flotte destinasjonene langs strekningene våre, avslutter Hetlevik.

Slik er tilbudet på Bergensbanen frem til og med 5 juni:

Mandag til torsdag kjøres tre avganger hver vei på dagtid: Fra Bergen: 08:15, 13:49, 15:44 Fra Oslo: 08:25, 10:25, 16:25

Fredag til søndag kjøres det i tillegg en ettermiddagsavgang fra Oslo 14:25 og fra Bergen 17:45.

I skolens vinterferie (hhv uke 8 og 9), samt i påskeferien, kjøres disse ettermiddagsavgangene hver dag. Dette er normalt perioder med høyere etterspørsel.

Nattogene går som normalt seks dager i uken.

Kunder som har bestilt billett på de nye avgangene, får en sms eller e-post med informasjon om endret avgang. De kan også ta kontakt med kundesenteret vårt for spørsmål om refusjon eller bytte til de togene som kjører.

Regiontog på Vossebanen og lokaltog Bergen-Arna går som normal.