Flere velger miljøvennlige reiser med tog

Flere velger miljøvennlige reiser med tog

Vi ønsker å få flere til å reise miljøvennlig. Derfor er det gledelig å se en positiv vekst på regiontogene så langt i 2024.

Starten på året har vært tøff, med en vinter utenom det vanlige. Vi har slitt med å ha nok tog i trafikk, infrastrukturen har ikke spilt på lag og kundene har hatt mange krevende dager. Til tross for dette, øker antall reiser med Vy sine regiontog i årets fire første måneder, sammenlignet med samme periode i 2023.

– Det er gledelig å se at så mange har valgt å reise med toget, og at vi har en positiv vekst på linjene i Vestfold, Drammen, Eidsvoll, Dal og Lillehammer. Noen av linjene har fått flere avganger i helgene og kortere reisetid, og det vet vi gjør at flere velger toget, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy Tog.

Reisetall per linje, første tertial 2024 sammenlignet med første tertial 2023

RE11 Skien – Eidsvoll

• Antall reiser første tertial 2024: 2.705.586

• 34.271 flere reiser enn første tertial 2023, dvs. 1 prosent økning

RE10 Drammen – Lillehammer

• Antall reiser første tertial 2024: 1.978.337

• 156.474 flere reiser enn første tertial 2023, dvs. 9 prosent økning

I desember 2023 fikk denne linjen flere avganger lørdag kveld og søndag formiddag, med avganger hver time. I tillegg ble dobbeltsporet mellom Eidsvoll og Kleverud ferdig, noe som gir 5-6 minutter kortere reisetid for reisende mellom Oslo og Hamar.

R13 Drammen – Dal

• Antall reiser første tertial 2024: 2.832.934

• 79.504 flere reiser enn første tertial 2023, dvs. 3 prosent økning

I desember 2023 fikk denne linjen flere avganger lørdag kveld og søndag formiddag, med avganger hver halvtime.

R12 Kongsberg – Eidsvoll

• Antall reiser første tertial 2024: 2.124.991

• 67.378 flere reiser enn første tertial 2023, dvs. 3 prosent økning

R55 Porsgrunn – Notodden

• Antall reiser første tertial 2024: 20.475

• 6.202 flere reiser enn første tertial 2023, dvs. 43 prosent økning

Overgang til Jernbanedirektoratets statistiske APC-modell og rapporteringen av antall reiser og passasjerkilometer. Fra og med oppstarten av de nye trafikkavtalene Østlandet 1 og Østlandet 2 ved ruteterminskiftet i desember 2023, er det Jernbanedirektoratets statistiske modell som ligger til grunn for beregningen av antall reiser og passasjerkilometer på Østlandet. Rapporterte antall reiser i 2023 stammer fra Vys statistiske modell. Rapporterte tall for antall reiser og passasjerkilometer i årets første tertial mot rapporterte tall fra samme periode i 2023 må ses i lys av at de stammer fra to ulike statistiske modeller.