Flere fornøyde kunder på Bergensbanen

Flere fornøyde kunder på Bergensbanen

Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse viser at Vy Vest gjør en god jobb rundt avvik, med gode tilbakemeldinger på informasjon i Vy-appen og om bord i toget, at det er godt skiltet og enkelt å finne frem til alternativ transport.

– Dette er resultater vi er veldig glade for. Det har vært mange utfordringer for kundene de første månedene i år, og det er derfor svært positivt å se at kundene gradvis blir mer tilfredse, sier Yvonne Torgersen Hetlevik, regiondirektør Vy tog Vest.

Flere reisende med Bergensbanen

I årets fire første måneder var det syv prosent flere reiser med Bergensbanen.

– Starten på året har vært utfordrende, med mange driftsutfordringer over hele landet. Stor snøskredfare i fjellet førte til innstillinger og forsinkelser i januar, og ulykken ved Arna ga en uforutsett periode med buss for tog i mars. Allikevel tiltrekker Bergensbanen seg flere reisende enn første tertial i fjor, noe vi selvfølgelig er glade for! Vi har også solgt mange billetter til sommersesongen, sier Hetlevik.

Mellom Bergen – Arna – Voss – Myrdal var det seks prosent færre reiser i første tertial. På Vossebanen har det vært flere planlagte sporbrudd hittil i år enn på samme tid i fjor, som er en medvirkende faktor til reiseutviklingen på lokaltogene.

Vi tror på en positiv utvikling fremover

I mai økte vi antall avganger på Bergensbanen til seks avganger hver vei, og på Vossebanen forlenget vi to avganger til henholdsvis Finse og Geilo. Ikke minst startet vi opp med avganger hvert kvarter mellom Bergen og Arna.

– Vi vet at flere avganger tiltrekker seg flere reisende, og vi er spente på hvordan reiseutviklingen vil være her over tid, sier Hetlevik.

Antall reiser

Tidsperiode