Flere avganger på Bergensbanen

Flere avganger på Bergensbanen

– Vi jobber hele tiden for å forbedre togtilbudet vårt og med flere avganger blir tilbudet enda bedre tilpasset pendlere, ferie og fritidsreiser og gjør det enklere å velge toget, sier konserndirektør i Vy tog, Erik Røhne.

Blant annet øker antall avganger mellom Oslo og Bergen fra tre til fem avganger hver vei på dagtid. Nattogene kjører som i dag, seks netter i uken. – Dette betyr tilnærmet totimersfrekvens på morgen og ettermiddag fra de to byene, der vi blant annet får en ny, tidlig avgang som gjør at du får enda mer ut av dagen når du kommer frem, fortsetter direktør Vy tog Vest Yvonne Torgersen Hetlevik.

– Og fremover kan enda flere komme seg til alt det flotte som ligger mellom Oslo og Bergen, hvor det er mulig å skreddersy turer enten det er vennegjengen eller jobben som skal på tur. Med toget kan de reisende utnytte tiden underveis, samtidig som det er kort vei fra stasjonen til reisemålet, sier Hetlevik.

Pendlertog, tog til fjellet og tog til byen

– Med de nye avgangene blir det også bedre forbindelse til Flåmsbana. Og med flere daglige avganger kan vi også ha flere stopp på Finse, hvor det nå står et flott og nyoppusset hotell som har åpent store deler av året, sier hun. Som kjent må du ta toget for å komme deg til Finse.

Også for pendlerne med Vossebanen blir det forbedringer, både på hverdager og i helgene:

– Vi nærmer oss et tog i timen mellom Bergen og Voss på ukedagene og får blant annet en ekstra avgang på morgenen. – For de som skal rekke jobben i Bergen kl. 7, er dette en god nyhet, understreker Hetlevik.

– Videre kjører flere av togene til Myrdal hele året, samt til Finse, Geilo, Gol og Ål i høysesong sommer og vinter. Dette betyr at de som har hytte på fjellet får flere avganger å velge mellom, forteller Hetlevik.

Toget er også den raskeste reisemåten mellom Bergen og Arna og for pendlerne blir det flere tog i rush og i helgene. – Med flere tog og et allerede godt samarbeid med Skyss får vi nå et enda bedre tilbud til pendlerne rundt Bergen, sier Hetlevik.

– Vi har også hatt svært god dialog med fylkeskommunene og andre kollektivaktører langs strekningen. Nå skal vi sammen jobbe for at forbedringene i rutetilbud kommer alle reisende til gode, avslutter Hetlevik Billettene kommer i salg fra midten av september.

Dette er ruteendringene:

• Bergensbanen øker fra 3 til 5 avganger på dagtid Oslo-Bergen. I tillegg kjører nattoget seks netter i uken.

Oslo-Bergen: • 06:25-13:10 • 08:25-15:05 • 10:25-17:10 • 14:25-21:18 • 16:25-23:18 • 23:03-05:47 (Reisende disponerer kupeen til kl. 07.00. Nattoget kjører ikke natt til søndag)

Bergen-Oslo: • 06:19-13:05 • 08:15-15:05 • 13:49-20:45 • 15:44-22:27 • 17:45-00:27 • 23:18-06:25 (Reisende disponerer kupeen til kl. 07.00. Nattoget kjører ikke natt til søndag)

• Vossebanen: Tilnærmet timefrekvens Bergen-Voss på ukedager. Dette betyr en økning til totalt 19 avganger hver vei på ukedager. I dag er det 15 fra Bergen og 14 fra Voss. Flere avganger også i helgene

• Flere avganger mellom Bergen og Voss forlenges til Myrdal, slik at alle avganger på Flåmsbana har korrespondanse til og fra Bergen.

• Tilnærmet fast halvtimesfrekvens på lokaltogene Bergen – Arna på hverdager og flere avganger i helgene.