Felles periodebillett på tog, buss og ferge i Vestfold og Telemark

– Vy er svært glade for å være med og forbedre tilbudet til kundene våre i Vestfold og Telemark. Med det nye billettproduktet håper vi det blir mer attraktivt for pendlerne i regionen å velge kollektivtransport fremfor bil, sier Sigurd Bay, kommersiell direktør i Vy tog.

25. august ble det lansert en felles 30 dagers periodebillett for Vys tog og Vestfold og Telemarks busser på reiser internt i Vestfold og Telemark. Billettsamarbeidet har kommet i stand etter en avtale mellom Vestfold og Telemark Fylkeskommune (VTFK) og Jernbanedirektoratet.

Viktig samarbeid for å få flere til å reise kollektivt

– Dette binder byene langs Vestfoldbanen tettere sammen for dem som pendler, og gjør det enklere å benytte kollektivtransport på hele reisen. Også pendlere mellom Grenland og Notodden vil nyte godt av denne nye billetten. Tilbudet er gjort mulig med penger fra staten som Grenland får gjennom belønningsavtalen, sier fylkesordfører Terje Riis Johansen.

– Toget har en viktig funksjon som kollektivtransport i fylket vårt. Nå er det regionale tilbudet for å kombinere buss og tog blitt veldig mye bedre. Dermed blir det også mer attraktivt å jobbe og bo i vår region, fortsette han.

Den nye kombinasjonsbilletten for tog, buss og ferge skal gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt i Vestfold og Telemark. Det er kun 30-dagers billetten som blir påvirket av det utvidede samarbeidet mellom Vy og VTFK. Enkeltbilletter og periodebilletter for kortere eller lengre perioder enn 30 dager kan fortsatt ikke kombineres på tvers av buss og tog.

De aller fleste av Vys kunder vil oppleve å få kjøpe Kombinasjonsbilletten til en lavere pris enn hva en Vy 30 dager tidligere kostet for samme strekning. I tillegg er overgang til det fylkeskommunale kollektivtilbudet nå inkludert i prisen.

– Med den nye kombinasjonsbilletten, blir det enklere å velge tog og buss i Vestfold og Telemark. Gjennom det nye samarbeidet ønsker vi å øke andelen som reiser kollektivt, sier Sefrid Line Jakobsen, fagdirektør sømløs mobilitet Østlandet i Jernbanedirektoratet.

Billetten kan kjøpes i Vy-appen

Foreløpig er den nye kombinasjonsbilletten kun mulig å kjøpe i Vy app og i EnTur-appen. Vi jobber med å gjøre billetten tilgjengelig for kjøp på billettautomater. Planen er at dette skal være klart i løpet av høsten.

For kunder som reiser inn og ut av Vestfold og Telemark på en Vy 30 dager, vil det fortsatt være mulig å kjøpe tilslutningsbillettene Vestfoldkortet, Buss Grenland/Notodden og Overgang til Horten.

Nedenfor har vi samlet noen spørsmål og svar om den nye billetten:

1. Hvorfor tilbys den nye kombinasjonsbilletten kun internt i Vestfold og Telemark?

Årsaken til dette er at kombinasjonsbilletten finansieres av Vestfold og Telemark Fylkeskommune (VTFK) og Bypakke Grenland.

2. Hvorfor tilbys kombinasjonsbilletten bare som 30-dagers billett?

Kombinasjonsbilletten er et helt nytt produkt, og VTFK velger å starte med 30-dagers billetten. På sikt vil de vurdere om ordningen skal utvides til å gjelde flere billettkategorier.

3. Blir det billigere å reise kollektivt enn før?

Kombinasjonsbilletten gjør reisen billigere for de fleste, sammenlignet med Vy 30 dagers periodebillett. Strekningen Larvik-Skien vil for eksempel gå fra å koste 1640 kroner for en Vy 30 dager til å koste 880 kroner for kombinasjonsbilletten.

4. Hvorfor får noen en dyrere billett enn tidligere? Hvem får dyrere billett enn tidligere?

De aller fleste og mest trafikkerte strekningene internt i fylket vil få en billigere periodebillett, men enkelte av strekningene vil være noe dyrere enn prisen for en Vy 30 dager. Tidligere måtte man kjøpe en periodebillett fra VTFK i tillegg til Vy 30 dager dersom man ønsket overgang til det fylkeskommunale transporttilbudet. Med den nye kombinasjonsbilletten er dette inkludert i prisen.

5. Er dette en pilot eller er det en permanent ordning?

Kombinasjonsbilletten skal i utgangspunktet være tilgjengelig ut 2024.