Et attraktivt og helhetlig tilbud til togkundene på Østlandet

Dette sier konsernsjef i Vy, Gro Bakstad og fortsetter:

– På den måten kan den begrensede kapasiteten rundt Oslo utnyttes mest mulig effektivt.

Mindre oppsplitting er bra for kunden

Det er mange fordeler med å se togtilbudet på Østlandet under ett og utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen rundt Oslo på en effektiv måte, slik regjeringen nå legger opp til.

– Togtilbudet på Østlandet er omfattende og henger i stor grad sammen. Kundene reiser på kryss og tvers, og trafikken planlegges og styres best samlet. Hver dag går det over 1000 tog til og fra Oslo S. De fleste av dem skal gjennom Oslotunellen, med kun to spor. Vy har systemer, prosesser og erfaring med å styre den komplekse togdriften på Østlandet, på en sliten infrastruktur med kapasitetsproblemer, sier Gro Bakstad.

En samlet drift av togtilbudet på Østlandet vil også gjøre det enklere å gi kundene rask og god informasjon og gode kundeløsninger når ting ikke går som planlagt. I tillegg vil en samlet drift bidra til at togene og medarbeiderne kan benyttes mer effektivt og fleksibelt i hele Østlandet.

Vy forbedrer togtilbudet hele tiden

Vy har ansvaret for togtrafikken på Østlandet i dag, og har de siste årene utviklet og forbedre tilbudet til de reisende vesentlig. Eksempler på det er timinuttersavganger i Oslo-området og ikke minst det vellykkede innkjøpet av over 110 nye og moderne tog.

– Målinger viser at kundene verdsetter utviklingen i vårt tilbud. Framover blir tilbudet og punktligheten bedre fordi fellesskapet investerer i nye dobbeltspor på Follobanen og langs Mjøsa, og nye tog. Hittil har Vy oppnådd en passasjervekst på over 30 prosent fra 2013 til og med 2018, og vi tror veksten etter hvert vil fortsette, tross nye reisevaner etter pandemien. Vi kan vi love flere avganger, kortere reisetid på Østfoldbanen, moderne tog og flere passasjerer.