En samlet togdrift er best for kundene og samfunnet

En samlet togdrift er best for kundene og samfunnet

Jernbanedirektoratet har i dag offentliggjort at de vil starte forhandlinger med Flytoget om togkjøringen på den delen som utgjør Østlandet 2. Vy ble valgt som foretrukket forhandlingspart på Østlandet 1.

Oppsplittingen øker kostnadene og gir dårligere tilbud til kundene

– Samlet drift på Østlandet gir stordriftsfordeler som reduserer kostnadene i størrelsesorden to milliarder kroner i kontraktsperioden. Samlet drift gir effektiv og fleksibel bruk av tog og ansatte på tvers av togstrekninger på hele Østlandet, sier Vys konserndirektør for tog, Erik Røhne.

Togkjøring på Østlandet er et puslespill der alt henger sammen med alt. Hvert døgn passerer over 1000 tog Oslo S. Og de fleste av dem skal gjennom Oslo-tunellen, som på det smaleste har kun ett spor i hver retning. Vy har lang erfaring med å planlegge og styre hele den komplekse togdriften på Østlandet på en kostnadseffektiv og god måte som kommer pendlere og hverdagsreisende til gode.

– Vi er bekymret for konsekvensene dette vil ha for kundene og samfunnet. Ambisjonen burde være mer helhet, redusert kompleksitet og høyere effektivitet i sektoren, mener Røhne.

Svekker norsk jernbane

Valget av Flytoget som foretrukket forhandlingspart er ikke basert på konkurranse, og kriteriene for valget har ikke vært kjent for selskapene før i dag.

– Jernbanedirektoratet har valgt Flytoget uten å se hvilket tilbud Vy kan gi. Kriteriene for valget av Vy som forhandlingspart på den første trafikkpakken på Østlandet, var pris, kvalitet og risiko. Det er vanskelig å forstå hvorfor de lander på en annen konklusjon for Østlandet 2, sier Røhne.

Jernbanedirektoratet har i sin pressemelding lagt vekt på at Flytoget har høy kundetilfredshet.

– Flytoget gjør en veldig god jobb med å bringe folk til flyplassen. Det er en enklere jobb enn vår, fordi de kun kjører på moderne dobbeltspor, har komfortable tog, og nyter godt av at flypassasjerer har blitt prioritert foran pendlerne på skinnene. Dette bidrar sterkt til at Flytoget har høyere kundetilfredshet enn togselskap som kjører på gamle enkeltspor, med stadige tekniske feil som går utover kundene, sier Erik Røhne.

Jernbanedirektoratet legger også vekt på at de ønsker å ha to sterke statlige togselskap i Norge.

– Realiteten er at vi nå får to statlige selskap som begge er for små til å hente ut stordriftsdriftsfordeler på jernbanen og investere i togtilbudet. Dette vil svekke norsk jernbane og gjøre det krevende å konkurrere mot store utenlandske selskaper ved en senere anledning, sier Erik Røhne.

Jernbanedirektoratet ønsker å se Flytogets nåværende ruter i sammenheng med det øvrige regiontogtilbudet på Østlandet for å utnytte kapasiteten på jernbanen bedre.

– Det er fornuftig å utnytte kapasiteten på skinnene gjennom Oslo bedre. Det oppnår vi best med en samlet, effektiv drift av hele togtilbudet på Østlandet, sier Røhne.

Vy vil bidra til gode løsninger

– Nå utarbeider vi uansett et tilbud på Østlandet 2, slik at vi er klare for forhandlinger dersom Jernbanedirektoratet ikke kommer i mål med Flytoget, sier Røhne.

Uavhengig av utfallet av forhandlingene mellom Jernbanedirektoratet og Flytoget, vil Vy bidra til gode løsninger.

– Dersom vi ikke blir valgt, ønsker vi å samarbeide godt med Flytoget om delingen, på en måte som er skånsom for både kunder og medarbeidere, avslutter Røhne.