En samlet togdrift er best for kundene

En samlet togdrift er best for kundene

Samferdselsdepartementet har i dag gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å starte forhandlingene om togkjøringen på Østlandet (lenke til SDs pressemelding).

– Togtrafikken på Østlandet bør ikke splittes opp, men drives som en helhet. Da kan togene og togskinnene i og rundt Oslo utnyttes effektivt, slik at kundene får et best mulig tilbud til en lavest mulig kostnad for staten, sier Røhne.

Togkjøring på Østlandet er et puslespill der alt henger sammen med alt. Hvert døgn passerer over 1000 tog Oslo S. Og de fleste av dem skal gjennom Oslotunellen, som på det smaleste har kun ett spor i hver retning.

– Vi har lang erfaring med å planlegge og styre hele den komplekse togdriften på Østlandet på en kostnadseffektiv og god måte som kommer pendlere og hverdagsreisende til gode, fortsetter han.

– Vy har over flere år utviklet og forbedret tilbudet vesentlig. Eksempler på det er timinuttersavganger i Oslo-området og det vellykkede innkjøpet av over 110 nye og moderne tog. Dette har ført til en passasjervekst på over 30 prosent fra 2013 til 2018, sier Røhne.

Allerede i desember åpner Follobanen, der Vy har planlagt et vesentlig bedre togtilbud som knytter Østfold nærmere arbeidsmarkedet i og rundt Oslo.

– Samfunnets investeringer i ny jernbane og nye tog skal gi størst mulig nytte for kundene. Det oppnår vi best med en effektiv og samlet drift basert på erfaring og et utrettelig arbeid for å gi kundene det beste tilbudet, sier Røhne.

– Basert på høstens tilbud på deler av østlandstrafikken og de effektiviseringstiltakene vi har gjennomført de siste årene, har vi tro på at vi vil levere det beste tilbudet til kundene med den laveste prisen for staten, avslutter Røhne.