En liten togrevolusjon for kundene i Follo og Østfold

En liten togrevolusjon for kundene i Follo og Østfold

Halverer reisetiden og øker antall avganger mellom Ski og Oslo

Når Follobanen åpner 11. desember 2022, gir det store positive effekter for togkundene i Østfold og Follo. Nå kan passasjerer fra Ski stasjon komme seg til Oslo på bare tolv minutter med Follobanen, som er omtrent ti minutter mindre enn i dag. Togene på Østfoldbanens linje L2 vil få dobbelt så mange avganger i timen på hverdager, i tillegg til ekstratog til og fra Kolbotn i rush, noe som dermed bidrar til større fleksibilitet i folks hverdag.

– Vi er glade for at Follobanen nå åpner og vi kan tilby våre mange og trofaste kunder på strekningen en etterlengtet forbedring i togtilbudet. Med seks tog i timen og tolv minutters reisetid mellom Ski og Oslo S blir Follo og Oslo knyttet tettere sammen, sier konserndirektør for Vy Persontog, Erik Røhne.

Her er noen høydepunkter for reisende langs Østfoldbanen:

Tolv minutters reisetid og inntil seks tog i timen på Follobanen mellom Ski og Oslo S, om lag ti minutter kortere reisetid enn i dag (linjene RE20, R21, R22 og R23). Totalt blir det 112 avganger i hver retning på virkedager mot dagens 71 avganger på disse linjene. Alle tog blir åpne for reiser mellom Oslo S og Ski.

Fire lokaltog i timen som stopper på alle stasjoner mellom Ski og Stabekk (L2) – 76 avganger i hver retning på virkedager, mot dagens 44

Flere tog mellom Halden og Oslo S på lørdager og søndager (RE20)

To tog i timen mellom Moss og Oslo S (R21) alle dager

Flere avganger til og fra Rakkestad på hverdager (R22)

Ny lokaltoglinje mellom Ski og Oslo S på Follobanen(R23)

11. desember endres togrutene i Norge og flere vil få nye linjebetegnelser. På mange av Vys strekninger er det snakk om små endringer, men det kan forekomme justeringer i rutetidene. Sjekk din strekning på vy.no eller i Vy-appen.

Dagens og nye linjebetegnelser fra 11. desember 2022

L1 blir L1