Brakar har tildelt Vy buss AS kontrakt i Drammen og Lier

Brakar har tildelt Vy buss AS kontrakt i Drammen og Lier

Brakar har tildelt ny kontrakt for busstjenester i Drammen og Lier til Vy Buss AS. Fra sommeren 2024 vil kollektivtrafikken i hele Buskerudbyen være helelektrisk.

Kontrakten ble undertegnet 4. april 2023.

– Dette var et viktig anbud å vinne for oss i Vy. Det gir oss, Brakar og kundene forutsigbarhet og vi gleder oss til fortsettelsen med våre gode medarbeidere i dette området, sier konserndirektør for Vy buss, Ole-Engebret Haugen.

Alle busser blir elektriske, hvor de 28 elbussene som går i Drammen i dag blir videreført og resten blir nye busser. Dette består av klasse 1 12m bybusser, klasse 1 18 m leddbusser, klasse 2 laventre 13m forstadsbusser og klasse 2 laventré 15m forstadsbusser.

– Vårt mål er å belaste miljøet minst mulig, så vi ser veldig frem til oppstart av denne kontrakten. Med overgangen til elektrisk i Drammen og Lier, vil utslippene våre reduseres med om lag 5,7 tonn CO2-ekvivalenter, sier administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar.

Tilgjengelighet for alle og økt sjåførsikkerhet

Alle bussene i den nye kontrakten vil være i henhold til gjeldende regler og krav for universell utforming, noe som vil sikre god tilgjengelighet for alle kundegrupper. Brakar har stilt krav til økt kollisjonssikkerhet for nye busser i dette anbudet i tråd med det som foreslås forskriftsfestet.

Nytt sykehus og ny linje

I den nye kontrakten i Drammen og Lier skal det også legges til rette for flest mulig grønne reiser til sykehuset. Det blir stor satsing en ny linje mellom det nye sykehuset og Mjøndalen/Krokstadelva. Planen er at den nye linjen skal betjene sykehuset med elektriske leddbusser hvert 7,5 minutt.

– Vi ser frem til å få på plass et høyfrekvent tilbud til det nye sykehuset, med 8 avganger i timen fra Nedre Eiker, via Åssiden og gjennom byen. Det vil styrke kollektivtilbudet i Drammen, sier administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.

Lange tradisjoner

Historien rundt Vy Buss kjøring i Drammen er at Vy Buss (daværende Nettbuss) kjøpte bybusselskapet Drammen og omegn busslinjer på 1990-tallet. Siden ble kontrakten med fylkeskommunen forlenget i flere runder frem til 2013, hvor Vy Buss vant anbudet fra 2013 som har gått frem til i dag.