43 kvm LED ved NIO House i Oslo

Et godt 2022 – et enda bedre 2023!

Da jeg ble spurt om jeg kunne oppsummere 2022 for Visual Art, slo det meg at bransjen vår endrer seg så utrolig raskt. Til tross for mange år bak oss, både som bransje og som virksomhet, er ingen år like. Det høres kanskje klisjé ut, men faktum er at alt i Digital Signage blir stadig fornyet. Teknologien utvikles gjennom ny spennende maskinvare og stadig smartere programvare. Virksomheten er i endring gjennom endret syn på butikker og offentlige arealer. Bransjen er i endring gjennom oppkjøp og fusjoner. Og ikke minst endres kundefordelen gjennom et helt nytt syn på digitale flater.

Digital Signage har alltid vært litt nisje i kommunikasjonssammenheng, men de siste årene har vi endelig begynt å bli en åpenbar del av en større mediemiks. Sverige har vært et foregangsland, men vi ser at resten av Europa, og enkelte andre deler av verden, er i ferd med å modnes på samme måte.

Men nå var det 2022 og Visual Art jeg skulle skrive noen linjer om. Hvordan har det gått, til tross for fortsatt Corona-stress, sviktende verdensøkonomi og en krig i Europa? Det gikk faktisk utrolig bra. Med nye og utvidede samarbeid med kunder som Subway, Skistar, Lego, Joe & The Juice, Circle K, Bitastad og Nio, for å nevne noen, har vi fortsatt vår ekspansjon over hele Europa. Hvis markedet stanset i 2021 spesielt, har det for vår del våknet til live igjen i 2022.

Hva driver da denne utviklingen? Det kommer litt an på hvilket segment vi snakker om. Flere kjeder overhaler butikkkonseptet sitt generelt, og det blir mer og mer vanlig med flaggskipbutikker så vel som rene konseptbutikker. Her spiller ofte digitale flater en sentral rolle, dels på grunn av sin enkelhet i å bygge innhold som er både selgende og informativt og bildeskapende, men også fordi det er den beste måten å sentralisere kontroll over innhold og budskap på stedet i butikken.

For andre segmenter, fremfor alt i mer offentlige områder, ser vi også økt interesse og økt utvidelse av skjermer i informative formål. Det er rett og slett ingen enklere måte å effektivt komme frem til nødvendig og konstant oppdatert informasjon.

Blir modenheten for å bruke digitale flater større og større, går den teknologiske utviklingen for fullt ved siden av. Dette skyldes i stor grad LED-teknologien, som nå ikke bare er ekstremt nyttig og kostnadseffektiv for store skjermer, men også gjennom sin modulære oppbygning blir stadig mer interessant uansett størrelse og format. Men den store fremgangen er fortsatt på programvaresiden og her har vi i Visual Art fortsatt å gjøre fremskritt.

Vår egen og unike programvare Signage Player er en stadig viktigere suksessfaktor ved anskaffelser, store som små. Gjennom programvaren gjør vi det mulig å effektivt administrere alle skjermene til en butikkjede, uavhengig av hvor de fysisk befinner seg. Siden programvaren fungerer direkte på skjermene, uten ekstern mediespiller, blir det også et svært kostnadseffektivt system både med tanke på innkjøp og vedlikehold. I løpet av året har vi også begynt å gjennomgå og implementere nye funksjoner, for eksempel et kølappsystem for Husqvarna som nå er rullet ut i forhandlernes butikker rundt om i Europa.

Så hvordan ser planene ut fremover? Kort sagt, vi planlegger å fortsette å vokse og ta over både nye markeder og kunder i det kommende året. Den største utfordringen fremover er selvsagt omverdenen og den økonomiske situasjonen, men for tiden ser stadig flere aktører ut til å innse at våre løsninger snarere er en del av å komme ut av problemet enn bare en kostnadspost. Vi ser en enorm utvikling, blant annet på AI-området, hvor vi har flere spennende pilotprosjekter på gang etter innledende vellykkede tester i enkelte markeder. Kort sagt kan AI bidra til å optimalisere innhold og tilbud etter å ha analysert dagens situasjon på det enkelte stedet.

En av de største og viktigste nyhetene for Visual Art i 2023 er at vi nå er ISO-sertifisert for kvalitet (9001), miljø (140001) og arbeidsmiljø (55001). Selv om det kan høres litt grått og kjedelig ut, er det en ekstremt viktig markør for at vi nå kan kvalitetssikre alle våre rutiner og prosesser. Det åpner også for en helt ny verden av muligheter for offentlige aktiviteter av ulike slag.

Kort sagt – vi ser frem til et 2023 som vil bli det beste året noensinne! Og selvfølgelig håper vi at du vil være med oss på den suksessbølgen. Som kunde, ansatt eller bare en interessert i verdens morsomste og mest spennende kommunikasjonsområde!

Pontus Meijer

CEO Visual Art Group