Visa lanserer studie om vekst og muligheter for kvinnefotballen

Visa lanserer studie om vekst og muligheter for kvinnefotballen

• Kvinnefotball har vokst betydelig de siste fem årene
  • Over 50 % har blitt fan av kvinnefotball i løpet av de siste tre årene
  • Merkevarer spiller en avgjørende rolle i å transformere idretten, og større investeringer vil hjelpe den med å nå sitt fulle potensiale

London, 19. september. I løpet av de siste fem årene har kvinnefotball vokst i popularitet, synlighet, anerkjennelse og økonomisk suksess. Visa, som brenner for å akselerere denne utviklingen, har nå gjennomført en omfattende studie for å belyse vekstpotensialet og mulighetene for å hjelpe kvinnefotballen å nå sitt fulle potensial.

Sponsoravtalene strømmer inn, og kvinnefotball har blitt en betydelig økonomisk faktor på verdensbasis. Undersøkelser etter FIFA Womens’ World Cup 2023[1]viser at turneringen bidro med nesten 1,9 milliarder dollar til den globale BNP, skapte over 38.000 arbeidsplasser og tilførte 932 millioner dollar til husholdningenes inntekter. Med denne økende økonomiske tyngden er UEFA Women's EURO 2025 klar til å bli et historisk vendepunkt for sporten.

I et nytt studie, The Compound Effect in Women’s Football, identifiserer Visa de viktigste faktorene som påvirker kvinnespillet:

• Merkevarer flokker til kvinnefotballen, et tydelig tegn på sportens økende kommersielle verdi og gjennomslagskraft.
  • Verdien av medierettigheter i kvinnefotball skyter i været, noe som tiltrekker seg både nye avtaler og investorer.
  • Økte investeringer har drevet frem en utvikling i spillet på banen og forbedret opplevelsen for profesjonelle spillere.
  • Flere kamper på større arenaer gir bedre TV-produksjoner og mer engasjerende opplevelser for fans - både på stadion og digitalt.
  • Kvinnefotballen byr på noe unikt, med en inkluderende atmosfære for fansen og spillere som er viktige rollemodeller. Dette er nøkkelen til sportens økende popularitet.

Visas undersøkelse av 7.000 fans i syv land[2] avdekker lovende trender:

• Over halvparten av fansen (53 %) har utviklet sin interesse for spillet bare de siste tre årene. Andelen stiger til 62 % blant fans i alderen 18 til 24.
  • Nesten halvparten (44 %) av fansen forventer å engasjere seg enda mer i sporten de neste tre årene.
  • Syv av ti (70 %) fans mener at merkevarer bidrar til å øke synligheten til sporten, mens to tredjedeler (67 %) mener at merkevarer er avgjørende for å sikre fortsatt vekst.
  • Kvinnefotballfans representerer en attraktiv målgruppe for merkevarer. De bruker 71 % mer på sportsutstyr og 41 % mer på underholdning (sammenlignet med den generelle britiske befolkningen).

Disse funnene bekrefter den bemerkelsesverdige veksten kvinnefotballen opplever. Gjennomsnittlig tilskuertall i den øverste ligaen i England har tredoblet seg de siste tre sesongene[3], og antall internettsøk etter UEFA Women's Champions League i 2024 var det høyeste på fem år[4].

Kim Kadlec, CMO i Visa Europe, sier: "Vi står ved et veiskille for kvinnefotballen. Vår nye rapport viser at sporten har et enormt potensial. Ved å fortsette å investere i kvinnefotball kan vi bidra til å realisere dette potensialet og inspirere en hel generasjon."

Karen Carney OBE OLY, kringkaster og tidligere England-spiller, sier: "Katalysatoren er alltid de internasjonale konkurransene, spesielt når de er i gode sendetidspunkt. UEFA Women's EURO 2025 er klar til å bli den største turneringen hittil, og vi må ikke gå glipp av denne muligheten til å sikre at spillere og fans får den oppmerksomheten og anerkjennelsen de fortjener."

Visa ble den første UEFA-sponsoren noensinne dedikert til kvinnefotball i 2018, etter å ha investert i veksten til kvinnefotball i mer enn 15 år. I mellomtiden, gjennom programmene Team Visaog The Second Half, gir Visa idrettsutøvere verktøyene, ressursene og støtten de trenger for å blomstre, både på og utenfor banen. Profesjonalisering av spillere er nøkkelen til fotballens vekst.

Visas forpliktelse til kvinnefotball handler også om å forbedre fan-opplevelsen gjennom innovativ teknologi. Visa jobber for å gi fansen sømløse og sikre betalingsopplevelser på tvers av alle plattformer – fra streamingabonnementer og billettkjøp til kjøp av supporterutstyr på stadion..

Last ned rapporten her

Om undersøkelsen:
En digital undersøkelse ble utført av Two Circles i juli/august 2024 på tvers av europeiske markeder (Storbritannia, Spania, Polen, Frankrike, Tyskland) og globale sammenligninger (Australia, USA) med 1.000 respondenter per marked – 600 fans av kvinnefotball og 400 fans av herrefotball, med ytterligere screening for markedsstørrelse. I tillegg ble det gjennomført dybdeintervjuer i Storbritannia og USA med mannlige og kvinnelige fans av kvinnefotball, inkludert fremtidsfokuserte (alder 15-18) og voksne kjernegrupper (alder 20-35), samt individuelle videopaneløkter i Spania og Polen med 15 kvinnelige og 15 mannlige fans av kvinnefotball (alder 20-35) for å forstå nyansene i fan-atferd.

[2] Visa research conducted amongst 1,000 fans per market across the UK, Spain, Poland, France, Germany, Australia and the US

[3] Two Circles Attendance & Ticketing Analysis. (2024, February 27). Retrieved from here

[4] Google Trends. (2024). Worldwide search interest in “UEFA Women’s Champions League”

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world’s most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa’s innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

Tor Asbjørn Hegge

Pressekontakt Pressekontakt Visa i Norge +47 909 88 097

Ny data fra Visa viser at OL i Paris var bra for turismen

Etter at de olympiske leker i Paris 2024 ble avsluttet i helgen kan Visa, den offisielle betalingspartneren for de olympiske og paralympiske leker, publisere ytterligere data som viser den positive effekten lekene har hatt på turisme og forbruk i Frankrike. Ikke bare tiltrakk Paris seg 42 prosent flere Visa-kortinnehavere i den første uken av OL enn i samme periode i fjor, men andre byer som arran

Visa-data viser økt forbruk under OL i Paris 2024, noe som gir den franske økonomien et oppsving

26 % økning i omsetning sammenlignet med året før for småbedrifter i Paris i løpet av den første helgen av de olympiske leker i Paris 2024[1] Betydelig økning i forbruk blant Visa-kortinnehavere innen mange handelssektorer, inkludert restauranter, teatre og museer Amerikanske Visa-kortinnehavere står for den største andelen av utenlandsk forbruk.
Onsdag 7. august - Visa, den offisielle beta

Visa lanserer sin tredje årlige Money Travels: 2024 Digital Remittances Adoption Report

Denne globale forskningen fremhever den avgjørende rollen som pengeoverføringer på tvers av landegrenser spiller for å støtte humanitær innsats, en innsats som blir stadig mer digital.
Pengeoverføringer er essensielt for millioner av migrantarbeidere og deres familier, viser Visas årlige forskningsrapport «Money Travels: 2024 Digital Remittances Adoption», en undersøkelse blant nesten 45.000[1

Anna Aro Ring, grunnlegger av Little Cirkus, mottok She's Next stipendet i 2022.

2 av 3 kvinner vil bli gründere - manglende kapital stopper dem

Oslo – 1. oktober – Visa, en verdensleder innen digitale betalinger, annonserte i dag at She’s Next-stipendprogrammet returnerer for tredje år på rad i Norden og Baltikum. Initiativet, i samarbeid med Feminvest og Helve, har som mål å støtte kvinnelige gründere ved å gi dem finansiering og ressurser til å utvikle virksomhetene sine.
Kvinner er i mindretall når det gjelder å starte egne bedrifte