Visa gjenoppfinner kortet – lanserer nye produkter for en digital tidsalder

Visa gjenoppfinner kortet – lanserer nye produkter for en digital tidsalder

• Visa inviterer bransjeledere til sitt årlige Payments Forum for å sette agendaen for fremtidens handel
  • Digital identitet og Generative AI (Gen AI) er hovedtemaene i San Franciscos Moscone Centre
  • Nye innovasjoner tetter gapet mellom personlige og digitale handelsopplevelser

SAN FRANCISCO, 16. mai 2024. Måten mennesker betaler og mottar betalinger har endret seg mer de siste fem årene enn de foregående 50. Forbrukere tilpasser seg stadig nye betalingsopplevelser – fra innebygget digital handel til «tæpping». Under det årlige Visa Payments Forum i San Francisco, avduket Visa (NYSE: V) nye produkter og tjenester som vil revolusjonere kortet og møte fremtidige behov til bedrifter og forhandlere, og forbrukere og finansinstitusjonene som betjener dem.

«Betalingsindustrien befinner seg i et omdreiningspunkt – og nye teknologier som Gen AI utfordrer hvordan vi betaler og håndterer økonomien vår», sier Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer i Visa. «Vi introduserer nå neste generasjon av rendyrkede digitale betalingsopplevelser. I dag lanserer vi nye kortfordeler og digitale innovasjoner som vil ta forbrukere inn i en mer skreddersydd, praktisk og sikker fremtid».

De nye produktene og tjenestene Visa avduket i dag, som rulles ut senere i år, inkluderer:

Visa Flexible Credential

En undersøkelse gjennomført av Visa viser at et flertall av kortbrukere ønsker tilgang til flere kontoer gjennom én enkelt legitimasjon.[1] Visa Flexible Credential vil tillate et enkelt kort å veksle mellom betalingsmåter, og dermed legge makten til valg i hendene på forbrukeren. På denne måten kan folk enkelt angi parametere eller velge om de bruker debet, kreditt, «pay-in-four» med Buy Now Pay Later, eller til og med betale med belønningspoeng. Visa Flexible Credential er allerede live i Asia og lanseres med Affirm senere i sommer i USA.

Tap to Everything

Det er seks milliarder mobile enheter i verden[2] som er aktivert for betalinger med NFC-teknologien, såkalt «tæpping». Visas Tap to Pay nådde en penetrasjon på 65% på slutten av fjoråret, en dobling sammenlignet med samme periode i 2019, som bekrefter «tæpping» som en av de beste og mest foretrukne betalingsmåtene. I år vil nye måter å tæppe med mobilen bli en integrert del av Visa-opplevelsen:

• Tap to Pay: Alle enheter kan nå fungere som en POS-enhet (Point of Sales enhet / betalingsterminal)
  • Tap to Confirm: Enkel autentisering når du handler på nett
  • Tap to Add Card: Styrker sikkerheten når du legger til et kort i en digital lommebok eller app
  • Tap to P2P (person-to-person): Gjør det mulig å sende penger til familie eller venner

Visa Payment Passkey Service

Å identifisere en person i den digitale verden er komplisert. Det har resultert i en markant økning i svindel. I dag er betalingssvindel på nett syv ganger høyere enn ved fysiske betalinger[3].

Visa Payment Passkey Service, bygget på de siste Fast Identity Online (FIDO) standarder, kan bekrefte en forbrukers identitet og godkjenne betalinger gjennom hurtige biometriske skanninger, som ansikt eller fingeravtrykk. For netthandel kan Visa Passkey erstatte behovet for passord eller engangskoder, og gjør transaksjoner raskere og mer sikre.

«Det er et globalt ønske om å finne fellestrekk, interoperabilitet og enkelhet for digitale betalinger. Våre Passkeys er designet spesifikt for betalinger og markerer et paradigmeskifte for bransjen, fordi den kan bekrefte identitet uten å forstyrre kjøpsprosessen», sier Forestell. «Visa Payment Passkey Services forsterker sikkerhet og samtidig reduserer friksjon når du betaler på nett, på tvers av enheter og nettsider globalt.

Click to Pay + Visa Payment Passkey Service

Visa vil integrere Visa Payment Passkey Service i Click to Pay, for å skape en enkel og sikker kjøpsopplevelse. Visa vil samarbeide med kortutstedere i flere markeder for å tilby Click to Pay og Visa Payment Passkey Service i nye Visa-kort, som dermed redusere manuell inntasting av kortopplysninger og adgangskoder.

Pay by Bank

Betalinger uten kort (Non-card payments) gir ikke samme opplevelse, sikkerhet og beskyttelse som kortbaserte betalinger. Elektroniske betalinger, som ACH-overføringer, har blitt utelatt av den digitale revolusjonen. Med Pay by Bank vil Visa digitalisere og tilrettelegge konto-til-konto (A2A; Account-to-Account) betalinger som gir folk flere valg for hvordan de vil betale – enten det er konto-til-konto overførsel, søknad om lån eller betaling med andre former for betalingsmidler som f.eks. et kredittkort. Siden oppkjøpet av Tink har Visa ekspandert på tvers av Europa, og har gitt millioner av bankkunder bedre betalingsopplevelser og innovative løsninger til å håndtere finansielle oppgaver. Visa vil først tilby Pay by Bank i USA.

Visa Protect for A2A Payments

Hvert år overvåker Visa mer enn 200 milliarder transaksjoner og analyserer 500 datapunkter i hver transaksjon for å identifisere og stoppe svindel[4] i sanntid. I samarbeid med Real-Time Payments (RTP) nettverk rundt om i verden bringer Visa 70 års erfaring inn i utviklingen av AI-løsninger for å bekjempe svindel i konto-til-konto betalinger som skjer i RTP-nettverk. Visa Protect for A2A Payments er allerede live i Latin-Amerika og i pilot i Storbritannia, og fanger allerede 60% av RTP svindelforsøk og misbruk som tidligere ikke ble oppdaget av finansinstitusjoner. [5]

Data Tokens

De siste 10 årene har Visa styrket sikkerheten i betalingsøkosystemet gjennom å tokenisere betalinger, som erstatter sensitiv kortholders kortinformasjon fra betalingsflyten. I dag er 40% av alle e-handelstransaksjoner som er prosessert av Visa tokeniserte[6] - takket være stor adopsjon av forhandlere og kortutstedere i nesten alle markeder på verdensbasis. I takt med at nye forskrifter skaper bedre personvern av forbrukerdata, kombinert med hvordan Gen AI endrer hvordan vi finner ting på nett, mener Visa at betalingsdata spiller en viktig rolle for utviklingen av nye og forbedrede kjøpsopplevelser – samt at forbrukere skal ha mer kontroll over egne data. Gjennom å bruke sin infrastruktur for tokenisering kan Visa tilby en ny måte for folk å kontrollere egne date og samtidig motta bedre kjøpsopplevelser, drevet av AI.

Visa tokens gjør det mulig for forbrukere å få mer personlige tilbud gjennom å samtykke til å dele deres netthandelsdata med butikker. Forbrukeren kan når som helst trekke samtykket tilbake. Akkurat som forbrukere når som helst kan se hvor og hvordan data brukes. Hvis forbrukeren samtykker, tildeler Visa et privat token til butikken med AI-generert innsikt basert på personens transaksjonsdata. Datatokenet kan brukes med butikkens AI-modeller for å levere sanntidsanbefalinger til kunden. Visa tokens krever aktiv registrering av forbrukeren, og krever også at forbrukerens kortutstedende bank er registrert i programmet. Registrerte forbrukere kan i sin mobilbankapp se hvilke data som er delt med butikker og kan trekke tilbake samtykket direkte i mobil- eller nettbanken.

[1] Source: from Visa Flex Account Consumer Research Conducted November 2022: Consumer evaluation of Flex Consumer Value Proposition to support Visa’s pitch to Issuers (AP Markets only)

[3] Source: 1. Visa Risk Cheat Sheet. Fraud data from 3Q23. Approval rate from 4Q23.

[5] Visa pilot that was completed in March ‘24 with over 50% of UK banks.

7VisaNet data, March 2024. Visa credit and debit global card-not-present transactions for tokenized vs non-tokenized credentials.

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world’s most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa’s innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

Tor Asbjørn Hegge

Pressekontakt Pressekontakt Visa i Norge +47 909 88 097

Visas voksende tjenestevirksomhet får påfyll av nye AI-drevne produkter

Tre nye AI-drevne løsninger legges til i produktporteføljen til Visa Protect, for å hjelpe til med å blokkere svindel. Blant de nyeste tjenestene: en toppmoderne svindelløsning for straksbetalinger, og forbedret funksjonalitet for å redusere svindel – uavhengig av betalingsnettverk. Global økning i bruk på tvers av tjenesteprodukter – Visas største 265 kunder bruker nå i gjennomsnitt 22 av Visas

Tre kvinneeide selskaper i Norge tildelt Visa-stipend – mottar 10.000 euro hver

Visa, en verdensledende aktør på digitale betalingsløsninger, ønsker å gjøre rammevilkårene for kvinnelige gründere bedre. For andre år på rad deler selskapet ut Visa She’s Next-stipendet til kvinneeide bedrifter. Nå er det klart hvilke tre norske selskaper som vil motta stipendet på 10.000 euro.
I løpet av høsten har kvinnelige gründere og eiere av små bedrifter kunnet søke på stipendprogramme

Visa lanserer sin tredje årlige Money Travels: 2024 Digital Remittances Adoption Report

Denne globale forskningen fremhever den avgjørende rollen som pengeoverføringer på tvers av landegrenser spiller for å støtte humanitær innsats, en innsats som blir stadig mer digital.
Pengeoverføringer er essensielt for millioner av migrantarbeidere og deres familier, viser Visas årlige forskningsrapport «Money Travels: 2024 Digital Remittances Adoption», en undersøkelse blant nesten 45.000[1