Ny data fra Visa viser at OL i Paris var bra for turismen

Ny data fra Visa viser at OL i Paris var bra for turismen

Etter at de olympiske leker i Paris 2024 ble avsluttet i helgen kan Visa, den offisielle betalingspartneren for de olympiske og paralympiske leker, publisere ytterligere data som viser den positive effekten lekene har hatt på turisme og forbruk i Frankrike. Ikke bare tiltrakk Paris seg 42 prosent flere Visa-kortinnehavere i den første uken av OL enn i samme periode i fjor, men andre byer som arrangerte olympiske grener opplevde også en betydelig økning i besøkende og forbruk.

Paris befester sin ledende posisjon som global destinasjon[1]

• 42 % økning i antall Visa-kortinnehavere som reiste til Paris i den første uken av OL i Paris 2024, sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Andre vertsbyer for Paris 2024 dro nytte av de olympiske leker, med Lille som opplevde en økning på 188 % i besøkende, Saint-Etienne 150 % og Marseille 48 %.
  • USA stod for den største økningen av OL-turister fra ett land, med 72 % sammenlignet med samme periode året før.
  • I Europa viste fans fra Storbritannia (+53 %) og Tyskland (+53 %) stor interesse for å delta på lekene.

Topp forbruksmønstre[2]

• Visa-kortinnehavere brukte mer penger i Paris enn året før, med Storbritannia som ledet veksten fra år til år med en økning på 42 % i forbruket.
  • Visa-kortinnehavere som var tilskuere på arenaene brukte 20 % mer under Paris 2024 enn de som ikke var til stede, og hele 39 % av europeiske fans (unntatt franske) økte forbruket sitt under lekene.
  • Restaurantene i Paris opplevde den største veksten i forbruk fra året før, med en økning på hele 49 %.

Charlotte Hogg, administrerende direktør i Visa Europe, sier: «Våre data viser en betydelig opptur for den parisiske økonomien ved å være vertskap for lekene. Paris har lenge vært en av de mest besøkte byen i verden, men jeg er sikker på at den fantastiske opplevelsen av å være i byen for lekene eller se på arrangementene på de mange ikoniske stedene fra fjern og nær vil tiltrekke seg mange flere besøkende i årene som kommer. Som en stolt partner av de olympiske og paralympiske leker har Visa gjort sømløse og sikre betalinger mulig for de besøkende som kom til Paris, og vi er glade for å ha spilt vår rolle i å gjøre disse olympiske leker til en virkelig uforglemmelig opplevelse.»

Visas forpliktelse for å levere betalingssystemer for de olympiske og paralympiske leker krever en robust og stedsspesifikk plan kombinert med storskalaoperasjoner. I tett samarbeid med organisasjonskomiteen de siste tre årene har Visa bygget et tilpasset betalingsnettverk i Paris og omegn, som sikrer at kontaktløse Visa-betalinger godtas på 3.500 utsalgssteder på tvers av 32 olympiske arenaer og 16 paralympiske arenaer.

For å knytte tilskuere og turister tettere til lokale bedrifter under lekene, lanserte Visa appen Visa Go. Besøkende kan laste ned Visa Go-appen her: https://go.paris.visa.com/home

[1] Figures compare the periods from 2024-04-01 to 2024-08-02 with 2023-04-01 to 2023-08-02

[2] Figures describe in-person transactions in Paris between 2024-07-26 to 2024-08-02.

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world’s most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa’s innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope