Trond Erik Skarshaug, konsernsjef i VH-Gruppen, ønsker velkommen til jubileumssamling

VestlandsHus feirer 50-årsjubileum med 300 gjester

VestlandsHus markerte nylig sitt 50-årsjubileum med en stor samling i Ålesund, med over 300 gjester fra hele kjeden.

"Bransjen vår har hatt det utfordrende den siste tiden, derfor er det godt å samle gjengen for litt sosialt og faglig påfyll. Vi har et unikt samhold i kjeden, og det er godt å kjenne på dette på slike feiringer", sier konsernsjef i VH-Gruppen, Trond Erik Skarshaug. Feiringen startet fredag kveld, med litt faglig innhold før stand-up og det lokale bandet Groove Gerilja sto på scenen. Lørdagen startet med foredrag der mye var knyttet til markedets situasjon.

Optimistisk for tiden fremover

"Markedet skal og må opp i tiden fremover. Vi ser tidlige tendenser til at det tar seg opp på salget allerede nå, så vi har helt klart optimisme for tiden fremover, " fortsetter Skarshaug. Lars Jacob Hiim fra Boligprodusentenes forening var også tilstede på samlingen og hans innlegg støtter denne oppfatningen. Her sier Hiim at han er forsiktig optimist. Boligprodusentenes forening ser at det går bedre i visse deler av landet, og at salget av særlig småhus har tatt seg opp siste tiden. "Vi har sett gode tall på salg hittil i år, så våre erfaringer stemmer overens med det Hiim presenterte. Vi har økt vår markedsandel i år sammenlignet med i fjor, og i et tøft boligmarked er dette noe vi er stolte av" sier Skarshaug.

Nye husmodeller og katalog

"Det siste året har vi brukt på å ruste oss for oppgangen vi tror kommer i markedet fremover. Boligbyggingen må og skal opp! Vi har brukt mye tid på å snakke med forhandlerne våre, og har utviklet mange nye husmodeller vi tror vil treffe godt i markedet. I tillegg har vi hatt en gjennomgang av samtlige husmodeller der vi har endret på en stor del - også våre bestselgere. Dette har vi gjort for at de skal være bedre å bygge for forhandlerne, samt at vi har oppdatert dem til et innhold og uttrykk som passer for 2024" sier markedssjef i VestlandsHus, Maria Gauffin.

Markedssjef Maria Gauffin sammen med drifts- og utviklingssjef Ingeborg Ukkelberg.

Festaften med prisutdelinger
På lørdagen var feiringen lagt til Øygårdshallen på Giske, hvor det var det duket for storslått festaften, ledet av tv-personligheten Harald Rønneberg, som loset alle gjennom kvelden.

Kveldens konferansier Harald Rønneberg sammen med konsernsjef Trond Erik Skarshaug

Prisutdelinger ble det også, og i år ble også Æresprisen utdelt i forbindelse med jubileumet. Denne ble tildelt Vestbygg, som har vært medlem i kjeden siden 1980: "Øystein Våge og Vestbygg AS har gjort enorm mye for å være med å utvikle VestlandsHus til det kjeden er i dag. Dette ønsket vi å gjøre litt ekstra stas på med denne prisen" sier Trond Erik Skarshaug, og avslutter: "Nå er det vår jobb å ta VestlandsHus videre inn i de neste 50 årene som fremtidens boligbygger. Da trenger vi å fortsette å ha med oss de beste forhandlerne. Vi tror slaget for å lykkes vil stå på kundebehandling og kvalitet, og at vi klarer å ta vare på kulturen vi har bygget opp i VestlandsHus, og videreføre den inn i fremtiden."

Øystein Våge fra Vestbygg, som vant Æresprisen på jubileumssamlingen