Veidekkes års- og samfunnsrapport 2010

For å spare miljøet har vi i større grad enn tidligere år valgt å presentere årsresultatene på nett. Nettet gir dessuten andre og flere muligheter enn en rapport kun i papirform,  for eksempel er det enkelt å sammenligne tidligere års resultater med 2010-resultatene. Nedlastings- og sammenligningsverktøyene gir et godt utgangspunkt for egne analyser av tallmaterialet.

Rapportene er for øvrig tilrettelagt for de aller fleste plattformer.

Årsrapport 2010
I årets rapport, har vi valgt å bruke samferdselsprosjektet E18 Sky-Langangen som ramme for historien om hvordan vi jobber i Veidekke og hvordan vi skaper verdier i samspill med andre. Her presenterer vi også et innblikk i kompetansen som ligger i prosjektet gjennom timelapse video og stillbilder.

Her kan du lese mer om året 2010 og rapporten for øvrig.

Samfunnsrapport 2010
Samfunnsansvar handler om holdninger, målsettinger, systematikk og dokumentasjon. Men mest av alt handler det om konkret atferd og tiltak i gjennomføring av prosjekter og annen løpende virksomhet. I årets samfunnsrapport viser vi noen eksempler på vårt samfunnsansvar i praksis; Bellonahuset, Offensiv kompetanseutvikling og at TellHus nå er blitt svanemerket.

Her kan du lese mer om vår rapportering på samfunnsansvar.

Fra rapportens hovedtrekk

Veidekke fikk et godt resultat for 2010. Det skandinaviske bygg- og anleggsmarkedet var gjennomgående godt, og for Veidekke ga det seg utslag i større aktivitet og bedre boligsalg sammenlignet med 2009.

Ordrereserven holdt seg stabil gjennom året, men med en tydelig dreining mot en høyere andel bolig- og næringsprosjekter. Alt dette bidrar til økende optimisme i hele organisasjonen.

Konsernets finansielle posisjon er god. Kompetanse og kapasitet er opprettholdt i konsernet og arbeidet med de mange forbedringsprosessene er videreført. Resultat før skatt ble 589,7 MNOK mot 523,1 MNOK i 2009. Omsetningen var på 16 296 MNOK sammenlignet med 15 558 MNOK i 2009. Resultatmarginen ble på 3,6 % mot 3,4 % året før. Veidekke videreførte sitt systematiske arbeid innenfor HMS med fokus på registrering, behandling og læring av alle typer skader og hendelser for alle som er involvert i Veidekkes prosjekter. H-verdien gikk ned i den skandinaviske virksomheten, men likevel har vi fremdeles for mange ulykker og alvorlige hendelser. I 2010 hadde vi to tragiske arbeidsulykker som førte til at to ansatte hos våre underentreprenører mistet livet.

Entreprenørvirksomheten

Entreprenørvirksomhet Entreprenørvirksomheten fikk en omsetning i 2010 på 12 749 MNOK og et resultat før skatt på 568,1 MNOK. Det ga en resultatmargin på 4,5 % mot 5,0 % i 2009. Marginen gikk noe ned i Norge, men dette ble oppveid av marginforbedringer både i Sverige og Danmark. Spesielt gledelig var det gode resultatet som entreprenørvirksomheten i Danmark oppnådde til tross for at bygg- og anleggsmarkedet var preget av lav aktivitet og sterk priskonkurranse gjennom hele året. Markedet Sverige bedret seg i løpet av 2010 og var spesielt godt innenfor infrastrukturprosjekter. I Norge konsentrerte entreprenørvirksomheten seg om å håndtere den krevende markedssituasjonen på en måte som både ville gi forsvarlig lønnsomhet i et kortere perspektiv og som danner grunnlag for økt styrke i et lengre perspektiv. Virksomheten har styrket sin kompetanse og utvidet sitt geografiske nedslagsfelt gjennom oppkjøp av flere bedrifter i 2010.

Eiendom

Eiendomsutvikling Bedringen i boligmarkedet er tydeligst i områdene rundt Stockholm og Oslo. Det har imidlertid vært en bedring i markedene også i andre store byer i Norge og Sverige. Det er størst etterspørsel etter boliger til familiesegmentet, dvs. småhusprosjekter og mindre blokker i randsonene. Markedet for større blokkbebyggelse er imidlertid fremdeles noe avventende. I 2010 hadde eiendomsvirksomheten i Skandinavia en omsetning på 1 066MNOK mot 711 MNOK i 2009. Resultat før skatt ble 14,2 MNOK sammenlignet med -73,9 MNOK i 2009. Bak denne resultatforbedringen ligger en betydelig resultatfremgang i den norske virksomheten, men i den danske virksomheten ble foretatt en større nedskrivning av verdien av tomtebanken. I den svenske virksomheten er det også fremgang, men dette vil først gi utslag i resultatene neste år.

Industri

Virksomheten fikk en omsetning på 3 076 MNOK sammenlignet med 2 968 MNOK i 2009. Det har vært høyt fokus på å gjenvinne lønnsomheten i alle ledd. Til tross for tidlig sesongavslutning hadde asfaltvirksomheten høyt volum og oppnådde bedrede marginer. Innen pukk og grus ble resultatet for 2009 noe svakere enn det har vært de siste årene. Gjenvinning styrket sine resultater, mens drift og vedlikehold av veier fremdeles leverer svake resultater.

• Bygg, eiendom

• årsrapport
  • veidekke
  • samfunnsrapport
  • csr
  • samfunnsansvar

Grete Ingeborg Nykkelmo

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør Veidekke ASA +47 913 11 000

Helge Dieset

Pressekontakt Kommunikasjonssjef PR, Marketing, Informasjon +47 21 05 77 91

Tenke nytt – skape mer

2010 ble et forløsende år – konjunkturpilene snudde og peker endelig oppover igjen. Veidekke leverte gode resultater og videreutviklet organisasjonen. Når vi nå lanserer vår viktigste rapport – årsrapporten, har vi valgt å bruke samferdselsprosjektet E18 Sky-Langangen som ramme for historien om hvordan vi jobber i Veidekke og hvordan vi skaper verdier i samspill med andre.