Trendspaning: Slik ser 20-tallets baderom ut

En lengsel etter naturen og et ønske om et innbydende baderom. Slik kan man oppsummere 20-tallets trender. Vedums designsjef, Jenny Andersson, trendspaner om fremtidens baderom og kommer med smarte tips til deg som planlegger å renovere baderommet i det nye tiårets ånd.

Et nytt tiår betyr en ny start – også på badet. 10-tallets kantete og harde former i grå nyanser må vike for mykere, varmere og mer innbydende baderom med rustikke materialer. Jenny Andersson, designsjef hos Vedum, tar en titt på hva som kommer.

– Det siste tiåret har vært dominert av femti nyanser av grått. Men i det nye 20-tallet beveger vi oss heller mot en mykere og mer naturlig fargeskala. Varme fargetoner, som for eksempel sandbeige, havregult og skogsgrønt, kombineres gjerne med rustikke materialer som tre og stein. Nå foretrekker vi å innrede baderommet slik vi innreder resten av hjemmet – på en naturlig og innbydende måte – for å skape en følelse av trygghet og ro, sier Jenny. Hun fortsetter:

– Fremtidens baderom utstråler vakker design, men også funksjonalitet, bærekraft og en nærhet til naturen. Derfor blir 20-tallets baderom mer innredet med en møbelfølelse, et mykt formspråk og gjerne en stor dose grønn og frodig vegetasjon.

I den 100 år gamle familiebedriften Vedum står funksjonalitet, langsiktighet og innovativ design i fokus. I sortimentet finnes for eksempel den populære og fleksible baderomserien Free og den nylanserte baderomserien Anno. Begge utstråler tidløs design. Med elegante linjer, myke farger og et balansert formspråk er de begge naturlige i 20-tallets baderom.

Med det nye tiåret kommer det også forhåpninger om at det skal bli enda enklere å være snill mot planeten:
– Vedum undersøker hele tiden nye og mer bærekraftige materialer. Vi håper at 20-tallet vil føre med seg nye og revolusjonerende materialer som bidrar til designfilosofien vår, og som gjør det enklere for forbrukeren å ta bærekraftige valg, som også er en fryd for øyet, fortsetter Jenny Andersson.

Slik kan man tenke når man skal renovere baderommet sitt
– tips fra Jenny Andersson, designsjef hos Vedum Kök & Bad

• 1. Start med en vurdering
    Vurder det du har i dag. Hvilket utgangspunkt har du? Hvordan ser resten av boligen ut? Kanskje finnes det et materiale eller formspråk du kan bruke på nytt eller bli inspirert av? Finnes det noe du kan ta vare på til ditt nye baderom? Bruk og kast er ikke 20-tallets motto!

• 2. Elsk #inspo
    Det er så mange måter å bli inspirert av andre på. Ta en titt i sosiale medier, i magasiner, hjemme hos venner – eller hvorfor ikke på favorittrestauranten din? Lag en moodboard der du samler bilder av farger, former eller materialer du er glad i. Da blir det enklere å få et bilde av hva du er ute etter, og om det passer inn i resten av boligen.

• 3. Tenk smart
    Hvem skal bruke baderommet? Hvor mange er dere i familien? Har du ofte gjester? Blir dere flere i nær fremtid, eller er barna dine snart tenåringer? Er badekar og dusj det beste valget, eller trenger dere kanskje ekstra mye oppbevaring? Hvor tilgjengelig må baderommet være? Funksjonalitet er alfa og omega for et langsiktig og bærekraftig baderom.

• 4. Tenk på fremtiden
    Trender kan være flotte og spennende, men tenk også gjennom dine grunnleggende stilpreferanser. Å innrede etter stil og smak er det beste rådet man kan gi, spesielt i baderommet. Et våtrom er ofte mer kostbart å forandre enn andre rom, både når det gjelder materialer og grunnarbeid, så velg noe du kan leve med lenge.

• 5. Vannskade? Nei takk!
    Det kan være vanskelig å renovere et våtrom. Derfor må du undersøke regler og retningslinjer grundig på forhånd! Hvis du er usikker, må du kontakte fagfolk, og bruk alltid en godkjent håndverker hvis du velger å få hjelp fra andre. Hvis du ikke følger bransjestandarden, kan det bli kostbart senere.

• 6. Vri og vend
    Prøv å utfordre deg selv og kreativiteten din. Hvis baderommet er lite, kan du kanskje slå ned en vegg for å gjøre det større. Eller kanskje kan du optimalisere plassen ved å ha en del av oppbevaringen i et annet rom eller langs veggene? Tenk utenfor boksen!

Vedum Kök & Bad innreder de skandinaviska hjem med vakker, funksjonell og langsiktig design. Den 100 år gamle familiebedriften utvikler og produserer alt fra kjøkken og baderom, til vaskerom og oppbevaring. Selskapet eies av brødrene Magnus og Niklas Efraimsson, og er Sveriges største familieeide foretak i sin bransje. Det er 470 ansatte og en årlig omsetning på cirka 750 millioner kroner. Fabrikken og hovedkontoret ligger fremdeles i det lille vestsvenske samfunnet Vedum, der det hele begynte for 100 år siden. Salg av baderomsinnredningene våre skjer gjennom utvalgte forhandlere i Norge. Din nærmeste forhandler finner du på www.vedum.no

Pressekontakt Sjef Markedsføring & Kommunikasjon Markedsføring & Kommunikasjon +46 (0)512-578 15

Relatert innhold

Kjøkken, baderom og oppevaring fra Vedum. Et personlig og trygt valg siden 1919.

Vedum Kök & Bad innreder de skandinaviska hjem med vakker, funksjonell og langsiktig design. Den 100 år gamle familiebedriften utvikler og produserer alt fra kjøkken og baderom, til vaskerom og oppbevaring. Selskapet eies av brødrene Magnus og Niklas Efraimsson, og er Sveriges største familieeide foretak i sin bransje. Det er 400 ansatte og en årlig omsetning på cirka 855 millioner kroner. Fabrikken og hovedkontoret ligger fremdeles i det lille vestsvenske samfunnet Vedum, der det hele begynte for over 100 år siden. Salg av baderomsinnredningene våre skjer gjennom utvalgte forhandlere i Norge. Din nærmeste forhandler finner du på www.vedum.no.

Østre Aker vei 2015