VB satser tungt på kompetanseheving i egen kjede

VB satser tungt på kompetanseheving i egen kjede

Denne uken deltok 11 motiverte VBere på kompetanseprogrammet VB Prosjektleder på Gardermoen.

VB tar prosjektlederrollen på alvor og satser tungt på etterutdanning av prosjektledere. Derfor har VB Kompetansesenter utviklet en et eget kompetanseprogram, VB Prosjektleder, sammen med faglige samarbeidspartnere som er eksperter på prosjektledelse innen byggebransjen, sier skriver prosjektansvarlig i VB, M. Christine Sanner, i en pressemelding.

Prosjektledelse er et fag i seg selv og det er ikke en selvfølge at denne rollen ligger naturlig for alle. Å være prosjektleder er litt som å være daglig leder. Det innebærer å takle personalsaker, sykefravær, bemanning og konflikter. Det innebærer også å kunne sette sammen riktige team slik at jobben blir gjort best mulig. Holde hodet kaldt og se løsninger i stedet for problemer når alt ser ut til å koke. Være leder, rett og slett. Utfordringene står i kø. Struktur, rutiner og kontroll er avgjørende for å lykkes, både i forhold til sluttresultatet som skal overleveres til byggherren og i forhold til økonomisk lønnsomhet for bedriften.

Kompetanseprogrammet VB Prosjektleder

På kompetanseprogrammet VB Prosjektleder fokuseres det gjennom 6 dager på prosjektledelse i praksis med dypdykk i lover og regelverk, forskjellige norske standarder, prosjektøkonomi og praktisk prosjektstyring i tillegg til HMS, uavhengig om prosjektet er stort eller lite.

• -VBs skal være trygge på at når de velger en VB-bedrift til sitt prosjekt, så følger det med en dyktig prosjektleder på lasset, sier Sanner.

Stadig flere av medlemsbedriftene våre benytter også VB Smart, et digitalt kvalitetssikringsverktøy. Det kan tilpasses og skreddersys til det enkelte prosjekt. Noe som gjør det enklere for prosjektlederen å kvalitetssikre underveis, følge opp arbeidene og eventuelle endringer, og gir prosjektlederen stålkontroll på fremdrift og leveranse.

Kompetansesatsingen avgjørende for å lykkes

Også VB-bedriftene er fornøyde med kompetansesatsingen i VB.

• -God prosjektledelse har for vår del vært helt avgjørende for at vi skal lykkes med prosjektene fremover, sier Åge Hanstvedt hos VB Forus Rør. Etter å ha gjennomført VB Prosjektleder opplever jeg større trygghet i forhold til egen rolle, hva som kreves i forhold til hvilke typer prosjekter og kontrakter prosjektet ligger inn under, praktisk prosjektstyring i VB Smart med ressursplanlegging, økonomistyring, kvalitetssikring og dokumentasjon. Gode rutiner og et godt verktøy er helt avgjørende for å skape lønnsomhet og god forutsigbarhet i prosjektene vi tar på oss. Med kompetanseprogrammet VB Prosjektleder opplever jeg at kompetansetilbudet i VB nå er komplett i tillegg til kompetanseprogrammene VB Tekniker, VB Lærling, VB Trainee og VB Lederen. Det at VB satser tungt på kompetanse, enten det gjelder faget og det å utføre arbeidet «Riktig første gangen», utvikling av unge talenter eller hvordan oppnå lønnsomhet i egen bedrift, er helt avgjørende for at vi skal lykkes og være konkurransedyktige i en stadig krevende bransje, avslutter Åge.

VB har siden 2010 satset sterkt på kompetanse, slik at den enkelte ansatte i VB, enten den er lærling, leder, rørlegger eller prosjektleder, skal har det beste tilbudet i bransjen på kompetansehevende programmer. Å ta kompetanseheving på alvor er avgjørende for at den enkelte skal lykkes. Trivsel, god kommunikasjon og høy faglig kompetanse er noen av grunnsteinene for utvikling og rekruttering til faget og det er nettopp dette VB satser på.

VB Prosjektleder ble lansert våren 2017 og har etter det blitt gjennomført 4 ganger for totalt 46 deltakere fra VB-bedriftene. Tilbakemeldingene fra deltakerne er udelt positive og kompetanseheving på prosjektledelse, uavhengig om prosjektet er stort eller lite har vært etterlengtet i lengre tid.

Kontaktpersoner i VB:
  • M. Christine Sanner, prosjektansvarlig, tlf.: 905 36 903
  • Stine Anda Pedersen, salgs- og markedssjef, tlf.: 414 89 150

Om VB

VB er en landsdekkende rørleggerkjede for både privat- og proffmarkedet. Med sine 200 rørleggerbedrifter og 1650 kunnskapsrike fagfolk leverer VB vann, varme og energi til hele Norge.

Morten Erichsen

Pressekontakt Leder Proffmarked i VB Gruppen 93010442
Henriette Gill

Pressekontakt Leder Markedsføring og kommunikasjon, VB Gruppen 90658933

Vi leverer vann, varme og energi til hele Norge!

Våre 160 rørleggerbedrifter og 1900 kunnskapsrike fagfolk får daglig muligheten til å utføre et vidt spekter av oppdrag for stadig flere kunder rundt omkring i vårt landstrakte land: Enten det er i store eller små hus, næringsbygg, skoler, skip, sykehus eller andre offentlige bygg – vi rådgir, installerer, drifter og vedlikeholder alt du kan tenke deg innen de tre områdene – og vi gjør det for både privat- og proffmarkedet.

VB Gruppen

Gamle Forusveien 49