Millionstøtte til UiA Shift-bedrifter

Millionstøtte til UiA Shift-bedrifter

Innovasjon Norge har bevilget én million kroner til hver av UiA Shift-bedriftene Norsjór og Pleco Marine.

– Dette er startkapitalen, som er den vanskeligste å få på plass. Nå kan vi for alvor satse videre på vårt produkt, sier Amalie Eilertsen.

Hun er en av fire ansatte i Norsjór, en bedrift som ble til gjennom UiA Shift-programmet.

UiA Shift er en mastergradutdanning i entreprenørskap hvor studentene etablerer og driver en oppstartsbedrift i løpet av tiden som studenter. De opparbeider seg kunnskap innenfor forskjellige sider av å starte opp bedrifter, og etter endt studietid er det opp til dem selv om de vil satse og drive videre, eller å bruke det de har lært på andre måter.

Les mer om UiA Shift her.

Første kull studenter

Både Norsjór og Pleco Marine er startet av det aller første kullet som begynte på masterutdanningen.

Norsjór utvikler et avansert lasersystem som skal fjerne skjell og tang som fester seg på skroget på skip. Dette er et internasjonalt anerkjent problem som ved fjerning gir gevinster som redusert drivstoffbruk, 25-55% reduksjon av Co2 og null spredning av fremmede arter.

Pleco Marine er det andre selskapet som har fått støtte. De satser på bærekraftig produksjon av mikroalger til bruk i oppdrettsnæringen.

– Vi trodde først at vi hadde fått avslag, men det viste seg å bare være noen formelle feil med søknaden vår. Lettelsen var stor da vi fikk melding om at vi fikk pengene. Én million kroner fra eller til har mye å si for veien videre, sier Jørgen Henriksen i Pleco Marine.

– En kjempemulighet

– Jeg blir veldig stolt av studentene. De har lyktes fordi de har jobbet mer enn det vi krever av dem, og de har alle vært enormt dedikerte til å få bedriftene sine til å lykkes, sier førsteamanuensis Stine Øyna.
Hun er studieprogramleder for UiA Shift, og har fulgt begge bedriftene fra starten.

– Begge bedriftene har funnet en kjempemulighet i markedet, og har bevist at de klarer å utnytte ressursene de har fullt ut. Vi gleder oss til å følge dem videre, og kommer til å bruke dem som ressurser inn i masterutdanningen fremover, sier Øyna.

Bedriftene har også fått god hjelp fra UiA Nyskaping, som er en viktig del av universitetets innovasjonssatsning.

– Hvorfor ikke oss?

Neste steg for Norsjór blir å kjøpe inn det de trenger for å bygge og teste lasersystemet de skal bruke til å rengjøre skipsskrog.

– Før vi fikk denne støtten var vi usikre på om vi skulle satse videre. Men vi visste at noen kom til å utvikle denne teknologien uansett, så hvorfor kan ikke det være oss? sier Jarle Haugereid i Norsjór. Han oppfordrer alle interesserte til å ta kontakt med dem.

Pleco Marine skal i gang med innkjøp av deler og analyse av prosessen for å utvikle mikroalgene.

– At to av Shift-bedriftene får denne støtten er også et kompliment til masterprogrammet. Å ha studier som legger til rette for entreprenørskap har virkelig noe for seg, og vi ser frem til å satse videre, sier Jørgen Henriksen.

Andre studentbedrifter ved UiA har fått støtte gjennom STUD-ENT-programmet til Innovasjon Norge. Dette er en nasjonal konkurransearena for studentdrevne forretningsideer. To av tre søkere ved UiA fikk i år innvilget støtte, og tidligere har disse bedriftene fått støtte:

• Ripple Aerospace AS (2016)
  • Sci-Code (2017)
  • DropTech (2018)
  • Equiconnector (2019)
  • Sentient Finance (2019)

Kontakt:

Norsjór:
Amalie Eilertsen
amalie@norsjor.no

Pleco Marine:
Jørgen Henriksen

jorgen@pleco.no

Regions

Universitetet i Agder er ett av Norges nyeste universiteter, men røttene spenner over mer enn 190 års historie. Vi skaper og tilgjengeliggjør kunnskap og bidrar til nyskaping gjennom tett samarbeid og kritisk refleksjon for fremtidens samfunn.

Stine Øyna

Førsteamanuensis Studieprogramleder for UiA Shift +47 920 66 389 Kontaktinfo på UiA.no

Samskaping for fremtidens kunnskap